Hyppää sisältöön

Hyvinkää–Hanko-ratavälin sähköistysurakoitsijat on valittu

Julkaistu 17.8.2021 13.29

 

Väyläviraston hankkeessa sähköistetään Hyvinkään ja Hangon välinen rata noin 165 kilometrin matkalta. Rata on yksiraiteinen ja palvelee tavaraliikennettä Hyvinkää–Karjaa-rataosalla, sekä myös henkilöliikennettä Karjaa–Hanko-rataosalla. Sähköistyksen avulla tavoitellaan kustannustehokkuutta ja päästövähennyksiä.

Hyvinkää–Hanko-radan sähköistyksen ratasuunnitelma on hyväksytty helmikuussa 2021. Sähköistysurakat on nyt kilpailutettu kahtena eri kokonaisuutena. Kilpailutus tehtiin Suunnittele ja Toteuta (ST) -urakkana.

Karjaa–Hanko-rataosan sähköistysurakoitsijaksi on valittu GRK Rail Oy. Tällä hetkellä rataosalla tehdään suunnittelua ja maaperätutkimuksia. Perustusten asennustyöt aloitetaan tämän kesän aikana. Työt etenevät Karjaalta Hankoon päin. Karjaa–Hanko-rataosan sähköistysurakan odotetaan valmistuvan kesän 2023 aikana.

Hyvinkää–Karjaa-rataosan sähköistysurakoitsijaksi on valittu Ratatek Oy. Urakka aloitetaan tämän vuoden aikana suunnittelulla ja maaperätutkimuksilla. Hyvinkää–Karjaa-rataosan sähköistystöiden odotetaan valmistuvan vuonna 2024.

ST-urakka mahdollistaa tehokkaan suunnittelun ja toteutuksen

Suunnittele ja Toteuta (ST) -urakkamallissa sama palveluntuottaja on vastuussa kohteen suunnittelusta ja toteuttamisesta. ST-urakassa urakoitsija voi limittää suunnittelun ja toteutuksen aikataulua ja hyödyntää omia innovaatioitaan. ”Hyvinkää–Hanko-hankkeen sähköistysurakoitsijoiksi valitut ovat kokeneita sähköratarakentamisen ammattilaisia. ST-urakassa kokonaisvastuu on samalla palveluntuottajalla. Näin laajassa hankkeessa kaikki osapuolet hyötyvät tehokkaista ratkaisuista”, kertoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.

Lisätietoja:

Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Sakki, puh. 029 534 3211, [email protected]

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta