Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Projektipäällikkö

Jouni Vauhkonen

  • 029 534 3268

Ramboll

Rakennuttajakonsultti

Pekka Saari

  • 050 492 7360

Oulun ratapihan turvalaitteet

Ratahanke Käynnissä Pohjois-Pohjanmaa

Oulun ratapihojen turvalaitteiden uusimisella vähennetään korjausvelkaa ja parannetaan turvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta kustannustehokkaasti.

Infograafi ratapihalla sijaitsevista turvalaitteista: esi-, pää- ja raideopastin, vaihteenkosketin, baliisi, sähkökääntölaite, kaapelikanava, akselinlaskija ja asetinlaiterakennus.
  • Kaapelireittien rakentaminen 2020-2021
  • Asetinlaiterakennuksen suunnittelu ja toteutus 2021
  • Ulkolaiteurakka 2021-2024
  • Valmistuminen 2024

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020-2024
Yhteistyökumppanit
Ramboll Oy, Siemens Mobility Oy, NRC Group Finland Oy, Sweco Oy
Kustannukset
35 000 000 €
Vastuutahot
Väylävirasto
Tavoitteet
  • turvata liikennepaikan sujuva ja turvallinen käyttö
  • vähentää Pohjois-Suomen junaliikenteen häiriöitä
  • mahdollistaa eurooppalaisen rautatieliikenteen hallintajärjestelmän (ERTMS-järjestelmä) käyttöönotto
  • vähentää ratapihojen korjausvelkaa

Hankkeen sisältö

Oulun rautatieliikennepaikka koostuu Oulunlahden, Nokelan, Oulun tavaran, Oulun aseman sekä Tuiran ratapihoista. Ratapihoilta on yhteys Ylivieskan, Kontiomäen ja Kemin suuntaan sekä useille yksityisraiteille, kuten Oulun satamaan. 

Hankkeessa uusitaan Oulun rautatieliikennepaikan vanhentuneet turvalaitejärjestelmät ja mahdollistetaan ERTMS-järjestelmän käyttöönotto tulevaisuudessa. 

Hankkeen tausta

Oulunlahden ratapiha on otettu käyttöön vuonna 2019 ja se on varustettu nykyaikaisilla turvalaitteilla. Liikennepaikalla on kuitenkin useita eri turvalaitejärjestelmiä, jotka sisältävät myös mekaanisia turvalaitteita, mitkä ovat uudistuksen tarpeessa.

Liikennöinti etenkin pohjoisesta Oulun sataman suuntaan on tällä hetkellä haasteellista, koska alueella on paljon käsikäyttöisiä turvalaitteita ja erilaisia asetinlaitteita. 

Merkittävä osa Nokelan ja Tavaran ratapihojen vaihteista ja raiteista on tullut käyttöikänsä päähän. Päällysrakennetta on uusittu ja sitä on tarpeen uusia vuosittain.