Lv 180 mellan Kurkela och Kustö

Vägprojekt Under planering Egentliga Finland

NTM-centralen i Egentliga Finland utarbetar en vägplan för förbättring av landsväg 180 genom att bygga en ny förbindelse mellan Kurkela planskilda anslutning och Kustö. Målet är att trygga att den huvudsakliga trafikförbindelsen i Åbolands skärgård fungerar, samtidigt som man stöder utvecklingen av S:t Karins centrum genom att avsevärt minska trafikmängden och trafikstockningarna i centrum. Inget finansieringsbeslut har ännu fattats för projektet.

Aktuellt

Planen hålls framlagd i juli-augusti 2024 på adressen: väyliensuunnittelu.fi (det här är extern länk, som uppdateras när tiden för påseende börjar). Utlåtanden om planerna begärs av myndigheter och intressentgrupper.

Kartor till vägplanen också nedan i bilagorna.

S:t Karins stad har inlett separata detaljplaneändringar på planeringsområde 3. Planarbetena är indelade i tre områden eftersom området är omfattande:

  • Området mellan Nylandsvägen och lv110
  • lv110 – Ahditie
  • Ahdintie – Kustö sund

S:t Karins stad har deltagit i arbetet med att ändra detaljplanerna och ordnat höranden av markägarna. 

Metoder för responsgivning i fortsättningen

För projektet har ordnats markägarmöten, en kartförfrågning och flera info-tillfällen, varav den senaste hölls 3.4.2024

Detaljerade planer med vägplanen

I vägplaneringsskedet planeras landsvägens anslutningar och broar, arrangemangen för gång- och cykeltrafiken samt bullerbekämpningen. Dessutom fastställs vägområdena. Vägplanen jämte besluten ger väghållaren rätt att genomföra vägprojektet och lösa in vägområdena. Principlösningarna i den tidigare utredningsplanen styr planeringen, men deras funktion granskas noggrannare och helheten sammanjämkas med detaljplaneringen.  
 
Vägplanens område avgränsas i norr av Kurkela planskilda anslutning och i söder av Rävsundsbron. För ombyggnaden av bron har en egen vägplan utarbetats. Landsväg 180 förbättras på en cirka 1,3 kilometer lång sträcka mellan Poikluoma och Kartanontie vid nuvarande Kurkelantie så att där kommer att finnas två körbanor och fyra körfält. Mellan Kartanontie och Rävsundsbron byggs landsväg 180 i en ny terrängkorridor på en cirka 3,5 kilometer lång sträcka. Den nuvarande bron i Kustö sund förnyas enligt en separat plan.
 
En kungörelse om att projektet inleds publicerades på webbplatserna för NTM-centralen i Egentliga Finland och Trafikledsverket den 27 mars 2020. Informationstillfället om vägplanen ordnades 3.4.2024.

Projektets mål

Problemen på Skärgårdsvägen (landsväg 180) visar sig i nuläget bland annat i form av trafikstockningar, dåligt fungerande anslutningar, försämrad trafiksäkerhet och bullerstörningar. Trafikmängderna på vägen är som mest 14 400 fordon i dygnet norr om Rävsundsbron. Trafikmängderna förutspås öka ytterligare fram till 2030.
 
Syftet med projektet är att trygga en smidig regional vägförbindelse, att förbättra säkerheten och smidigheten i den lokala fordons- samt gång- och cykeltrafiken samt att stödja utvecklingen av stadsstrukturen och markanvändningen i S:t Karins med beaktande av naturens, landskapets och kulturmiljöns värde genom att minimera miljöolägenheterna.
 
På landskaps- och regionnivå främjar en förbättrad förbindelse arbetsresetrafiken, näringslivets transporter samt turisttrafiken och skapar förutsättningar för en industri- och serviceverksamhet med utvecklingsförmåga att placeras inom vägens influensområde. Den nya vägförbindelsen minskar också de olägenheter som den nuvarande vägen orsakar i S:t Karins centrum och på ön Kustö.  Dessutom ska rutten för stora specialtransporter och största delen av den tunga fordonstrafiken styras till den nya vägförbindelsen.

Den nya vägförbindelsen förkortar avsevärt pendlingsresorna och restiden från Pargas till Åbo. Genom att bygga en ny vägförbindelse kan man skilja den långväga trafiken till skärgården från arbets- och ärendetrafiken inom S:t Karins stads område. Samtidigt förbättras trafikens smidighet.
 

Projektets utredningsplan

Före vägplanen har man utarbetat en utredningsplan och en miljökonsekvensbedömning (MKB) för projektet. Projektets MKB färdigställdes 2008 och utredningsplanen 2010. Utredningsplanen godkändes 2017. 
 
I den utredningsplaneringen och i MKB undersöktes sammanlagt sju alternativ på avsnittet mellan riksväg 1 (E18) och Rävsundsbron. För den fortsatta planeringen valdes byggandet av omfartsvägen som ett broalternativ, där den fria höjden på bron över Kustö sund är 16 meter.

Webbsidan på finska: Mt 180 välillä Kurkela-Kuusisto