Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA

Tiehanke Suunnitteilla

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA-menettely) vuosina 2023-2025 tarkasteltiin vilkkaasti liikennöidyn valtatien 2 parantamista Porin keskustan kohdalla, Korven ja Tiilimäen eritasoliittymien välillä. YVA-menettelyssä arvioitiin kahden eri parannusvaihtoehdon ympäristövaikutuksia. Tavoitteena oli löytää toteuttamiskelpoisin ratkaisu nykyaikaisen ja sujuvan valtatieosuuden rakentamiseksi. Kesäkuussa 2025 jatkosuunnitteluun valittiin vaihtoehto VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi.

Tieosuus välittää sekä Porin satamien että valtatien 8 tavara- ja henkilöliikennettä. Tien liikennemäärä on jo pitkään vaatinut nelikaistaista valtatietä Porin keskustan kohdalle. Valtatiellä 2 on suuri merkitys Porin seudun kehittymiselle.

Valtatien parantaminen sisältyy liikenneverkon kehittämisen tavoitteisiin Satakunnan maakuntakaavassa. Suunnittelualue sijoittuu asemakaavoitetulle kaupunkialueelle Porin kantakaupungin kupeeseen. Alueella on asutusta, yritystoimintaa ja viheralueita. Valtatieosuuden pituus on noin viisi kilometriä.

  • 02/2024 YVA-ohjelma
  • 01/2025 YVA-selostus
  • 04/2025 Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä
  • 06/2025 Vaihtoehdon valinta ja jatkosuunnittelu
  • 12/2025 Tiesuunnitelma valmis
  • 01/2026 Tiesuunnitelman hallinnollinen käsittely
  • 2026–2029 Rakentaminen alkaa (arvio)

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2023-2025
Tilaaja
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Tavoitteet

Hankkeen tavoitteita 

  • Sovittaa yhteen sovittaa kahden valtatien kasvanut liikenne Porin ydinkeskustan laajentuneeseen maankäyttöön.  
  • Löytää toteuttamiskelpoisin, laadukas ja yleisesti hyväksyttävä ratkaisu. 

YVA-menettelyn tavoitteita 

  • Tunnistaa vaihtoehtojen todennäköisesti merkittävät ympäristövaikutukset.
  • Tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi. 
  • Saada laajasti näkemyksiä ja käydä avointa keskustelua. 

Hankkeen sisältö

Hankkeen taustalla on vuonna 2022 valmistunut tiesuunnitelma ja tiesuunnitelmahanke (Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma). Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue teki samana vuonna päätöksen YVA-menettelyn käynnistämisestä. Valtatien parantamiseen liittyy laaja-alaisia ja moninaisia ympäristövaikutuksia, joita tarkasteltiin YVA-menettelyllä vuosina 2023–2025. 

YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:

Vaihtoehto VE 0+ 

  • Valtatie säilyy nykyisellään, kaksikaistaisena tienä. 
  • Suntinojan silta toteutetaan. 
  • Valtatien ali rakennetaan uusi katuyhteys Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välille.  
  • Tikkulan suuntaisliittymää parannetaan. 
  • Tiilimäen liittymisramppia pidennetään. 
  • Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan ja lisätään meluntorjuntaa.  

Vaihtoehto VE 1 

  • Vuoden 2022 tiesuunnitelman mukainen ratkaisu. 
  • Valtatie nelikaistaistetaan Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Tehdään tarvittavat katu- ja liittymäjärjestelyt. 
  • Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan. 
  • Tehdään pohjavesisuojauksia ja lisätään meluntorjuntaa. 

Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) kokoaa yhteen vaikutusten arvioinnin tulokset. Se valmistui alkuvuodesta 2025 ja oli nähtävillä kahden kuukauden ajan. 

YVA-selostuksen keskeistä sisältöä ovat ympäristövaikutukset vaikutuslajeittain, vaihtoehtojen vertailu ja toimenpiteet haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Arviointi tehtiin asiantuntijatyönä monipuolisten lähtötietojen pohjalta sekä hyödyntäen saatuja palautteita ja käytyjä keskusteluja. 

YVA-selostuksen mukaan valtatien 2 parantamisella nykyisellä paikallaan on kokonaisuutena vähäisiä haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Suorien haittojen osalta korostuu Tikkulantien uusi katuyhteys, mutta se myös parantaa yhteyksiä kaupungissa. Arvioinnissa tunnistettiin monia myönteisiä vaikutuksia melutilanteeseen ja kaupunkiympäristöön sekä alueen kehitykseen. VE 1 liikenneratkaisu tuo enemmän myönteisiä vaikutuksia kuin vaihtoehto VE 0+ olisi tuonut.  

YVA-selostus ja muut YVA-menettelyn asiakirjat ovat yhteysviranomaisen verkkosivuilla.

Ajankohtaista

Yhteysviranomainen antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän  huhtikuussa 2025. Siinä todettiin YVA-arvioinnin riittävyys ja yhteysviranomaisen kanta hankkeen merkittäviin vaikutuksiin. 

Kesäkuussa 2025 hankkeesta vastaava valitsi jatkosuunnitteluun vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä.

Valinnan perustelujen mukaan valittu vaihtoehto VE 1 vastaa hankkeelle asetettuihin liikenteellisiin tavoitteisiin. Vaihtoehto VE 1 parantaa etenkin ihmisten elinympäristöä, vähentää melua ja sujuvoittaa liikkumista. Haitalliset vaikutukset jäävät pieniksi tiehankkeen kokoon nähden.

Toteutuessaan hanke parantaa valtatien liikenteellistä palvelutasoa, mikä heijastuu monin tavoin kehitykseen Satakunnassa sekä Porin kantakaupungissa. Valtatien muuttaminen nelikaistaiseksi Porin keskustan kohdalla ja eritasoliittymien parantaminen poistavat ongelmat liikenteellisessä pullonkaulakohdassa. Valittu vaihtoehto tukee myös päätieverkon kehittämistä ja kaavojen toteuttamista. Se on myös taloudellisesti kannattava.

Hanke Facebookissa

Ajankohtaista hankkeessa

Takaisin Usein kysyttyjä kysymyksiä julkaistu hankkeesta Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA

Usein kysyttyjä kysymyksiä (Q&A) hankkeesta valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA

Tälle sivulle on koottu hanketta ”Valtatien 2 parantaminen Porin keskustan kohdalla, YVA” koskevia kysymyksiä. Kysymysosio täydentyy hankkeen edetessä. Palautelomakkeen kautta voi lähettää ehdotuksia lisättävistä kysymyksistä.

Mikä on ympäristövaikutusten arviointimenettely eli YVA? 

Menettely perustuu lakiin ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017 (YVA-laki). Sen kautta arvioidaan laajamittaisten ja isojen hankkeiden merkittävät ympäristövaikutukset. YVA-laissa on lueteltu hankkeet, joihin on aina sovellettava arviointimenettelyä. Menettelyä voidaan soveltaa myös tätä pienempiin tai muihin kuin lain liitteessä mainittuihin hankkeisiin ELY-keskuksen päätöksellä. 

Hankkeesta on valmis tiesuunnitelma, miksi YVA-menettely käynnistyi? 

Hankkeen suunnittelussa on aikaisemmin tehtyjen suunnitelmien ja selvityksien kohdalla edetty olettaen, että ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei tarvita. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue teki 19.9.2022 päätöksen, että hankkeeseen tulee soveltaa YVA-menettelyä. Päätöksestä ilmenee, että tiehankkeesta aiheutuu merkittäviä ympäristövaikutuksia ja siten hankkeeseen sovelletaan YVA-lain mukaista arviointimenettelyä. YVA-menettelyn soveltamispäätös perustuu YVA-lain vaatimuksiin.  

Mitä tapahtuu YVA-menettelyn jälkeen? 

YVA-menettelyn jälkeen hankkeen etenemistä punnitaan uudelleen menettelyn sekä palautteen pohjalta. YVA-menettelyn laatiminen tuoreen tiesuunnitelman pohjalta ei ole tyypillinen tiehankkeen eteneminen, joten jatkovaiheisiin liittyy epävarmuutta sekä hallinnollisesti että teknisesti. 

Milloin hanke rakennetaan? 

Hankkeen rakentamisen aikataulusta ei ole tarkempaa tietoa. Aika päätien parannustarpeen ilmenemisestä hankkeeksi ja rakentamiseen on pitkä. Useita vaiheita ja päätöksiä tarvitaan ennen hankkeen toteuttamista. Isojen väylähankkeiden investointipäätökset käsitellään poliittisesti. 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyy tiesuunnitelman. Hankkeen tiesuunnitelman (VE 1) mukainen toteutusvalmius on arviolta 2026, mikäli VE 1 päätyy jatkoon YVA-menettelyn jälkeen. Hanke sisältyy Väyläviraston laatimaan investointiohjelmaan vuosille 2024–2031. Hankkeen 1. vaiheena on mahdollista toteuttaa Tikkulan liittymän parantaminen tarvittavine katujärjestelyineen ilman päätien nelikaistaistusta. Oletettavasti rakentaminen käynnistyy 2026–2029 välisenä aikana. 

Ketkä suunnittelua tekevät tai teettävät? 

Ympäristövaikutusten arvioinnin käynnistää ja siitä vastaa taho, joka suunnittelee hanketta eli alueensa tienpidon viranomainen. Hankkeesta vastaava on tässä hankkeessa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenteen vastuualue, jossa hanketta johtaa Timo Bäcklund. ELY-keskus teettää maanteiden suunnittelun suunnittelualan yrityksillä eli konsulteilla. Tässä hankkeessa suunnittelukonsulttina toimii Sitowise Oy. 

Yhteysviranomainen on se viranomainen, jolla on vastuu siitä, että ympäristövaikutusten arviointimenettely toteutetaan lain mukaisesti. ELY-keskuksen liikenteen vastuualueella (hankkeesta vastaava) ja ympäristön vastuualueella (yhteysviranomainen) on erilliset, lakisääteiset viranomaistehtävät. Ympäristöministeriö on tehnyt YVA-lain 10 §:n nojalla määräyksen siitä, että tässä hankkeessa yhteysviranomaisena toimii Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue. Yhteysviranomaisen vastuuhenkilönä toimii Asta Asikainen. 

Mikä on perusteltu päätelmä? 

Yhteysviranomainen laatii YVA-arviointiselostukselle perustellun päätelmän. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista tekemä perusteltu johtopäätös, joka on tehty arviointiselostuksen, siitä annettujen mielipiteiden ja lausuntojen sekä yhteysviranomaisen oman tarkastelun pohjalta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain nojalla (YVA-laki). 

Voiko vaihtoehtoihin vaikuttaa? 

Palaute on tärkeä asia YVA-menettelyssä ja maantien suunnittelussa. YVA-menettely tuottaa tietoa hankkeen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista. Se tuo osallisille vaikutusmahdollisuuksia ja tiedonvälitystä YVA-lain mukaisen vuoropuhelun kautta. Maantiehankkeen suunnittelun tavoitteena on löytää mahdollisimman hyväksyttävä suunnitteluratkaisu sovittamalla yhteen usein erilaisia tavoitteita ja näkemyksiä. Suunnitelmien sisältöön on mahdollista vaikuttaa suunnitelmien laadinnan aikana, mutta lopputulos on kompromissi. Maantiehankkeet ovat osa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää ja niillä toteutetaan päätöksiä, joita tehdään monessa vaiheessa ja eri tasoilla.