Hankkeen sisältö
Hankkeen taustalla on vuonna 2022 valmistunut tiesuunnitelma ja tiesuunnitelmahanke (Valtatien 2 parantaminen Friitalan eritasoliittymän ja Korven eritasoliittymän välillä, Pori ja Ulvila, tiesuunnitelma). Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue teki samana vuonna päätöksen YVA-menettelyn käynnistämisestä. Valtatien parantamiseen liittyy laaja-alaisia ja moninaisia ympäristövaikutuksia, joita tarkasteltiin YVA-menettelyllä vuosina 2023–2025.
YVA-menettelyssä tarkasteltiin seuraavia vaihtoehtoja:
Vaihtoehto VE 0+
- Valtatie säilyy nykyisellään, kaksikaistaisena tienä.
- Suntinojan silta toteutetaan.
- Valtatien ali rakennetaan uusi katuyhteys Tikkulan ja Eteläväylän kiertoliittymien välille.
- Tikkulan suuntaisliittymää parannetaan.
- Tiilimäen liittymisramppia pidennetään.
- Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan ja lisätään meluntorjuntaa.
Vaihtoehto VE 1
- Vuoden 2022 tiesuunnitelman mukainen ratkaisu.
- Valtatie nelikaistaistetaan Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Tehdään tarvittavat katu- ja liittymäjärjestelyt.
- Jalankulku- ja pyöräteitä parannetaan.
- Tehdään pohjavesisuojauksia ja lisätään meluntorjuntaa.
Ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus) kokoaa yhteen vaikutusten arvioinnin tulokset. Se valmistui alkuvuodesta 2025 ja oli nähtävillä kahden kuukauden ajan.
YVA-selostuksen keskeistä sisältöä ovat ympäristövaikutukset vaikutuslajeittain, vaihtoehtojen vertailu ja toimenpiteet haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Arviointi tehtiin asiantuntijatyönä monipuolisten lähtötietojen pohjalta sekä hyödyntäen saatuja palautteita ja käytyjä keskusteluja.
YVA-selostuksen mukaan valtatien 2 parantamisella nykyisellä paikallaan on kokonaisuutena vähäisiä haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Suorien haittojen osalta korostuu Tikkulantien uusi katuyhteys, mutta se myös parantaa yhteyksiä kaupungissa. Arvioinnissa tunnistettiin monia myönteisiä vaikutuksia melutilanteeseen ja kaupunkiympäristöön sekä alueen kehitykseen. VE 1 liikenneratkaisu tuo enemmän myönteisiä vaikutuksia kuin vaihtoehto VE 0+ olisi tuonut.
YVA-selostus ja muut YVA-menettelyn asiakirjat ovat yhteysviranomaisen verkkosivuilla.
Ajankohtaista
Yhteysviranomainen antoi YVA-selostuksesta perustellun päätelmän huhtikuussa 2025. Siinä todettiin YVA-arvioinnin riittävyys ja yhteysviranomaisen kanta hankkeen merkittäviin vaikutuksiin.
Kesäkuussa 2025 hankkeesta vastaava valitsi jatkosuunnitteluun vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä.
Valinnan perustelujen mukaan valittu vaihtoehto VE 1 vastaa hankkeelle asetettuihin liikenteellisiin tavoitteisiin. Vaihtoehto VE 1 parantaa etenkin ihmisten elinympäristöä, vähentää melua ja sujuvoittaa liikkumista. Haitalliset vaikutukset jäävät pieniksi tiehankkeen kokoon nähden.
Toteutuessaan hanke parantaa valtatien liikenteellistä palvelutasoa, mikä heijastuu monin tavoin kehitykseen Satakunnassa sekä Porin kantakaupungissa. Valtatien muuttaminen nelikaistaiseksi Porin keskustan kohdalla ja eritasoliittymien parantaminen poistavat ongelmat liikenteellisessä pullonkaulakohdassa. Valittu vaihtoehto tukee myös päätieverkon kehittämistä ja kaavojen toteuttamista. Se on myös taloudellisesti kannattava.