Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa
Sisältö ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä.
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.
Takaisin Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä
Järvenpään alueella Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on valmistunut uusia meluseiniä, jotka parantavat ympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä vilkkaasti liikennöidyn radan läheisyydessä.
Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana yhteensä noin 15 kilometriä melusuojausta, noin 35 miljoonan euron arvosta. Uutta meluseinää on nyt noussut radan itäpuolelle Ristinummen ja Lustikullan välille. Seuraavaksi rakennetaan radan länsipuolta.
Meluseinät ovat osa ratahankkeen mittavaa meluntorjuntaohjelmaa. Seiniä rakennetaan niille rataosuuksille, joilla melun hillitseminen on arvioitu tarpeelliseksi ympäristövaikutusten arvioinnin ja melumallinnusten perusteella. Neliraiteisen ratakäytävän suunnittelu asettaa erityisiä haasteita meluntorjun-nalle, sillä junat kulkevat leveällä alueella ja usealla raiteella.
”Meluntorjunta on tärkeä osa hanketta, mutta samalla aihe, johon liittyy paljon odotuksia ja erilaisia näkemyksiä. Ratkaisut perustuvat aina lainsäädäntöön, asiantuntija-arvioihin ja suunnitteluperusteisiin. Radan läheisyydessä junien ääniä ei voida täysin poistaa, mutta meluseinät auttavat hillitsemään erityisesti kaikkein häiritsevimmät melupiikit ja vähentämään melun kuormittavuutta lähialueen asukkaiden arjessa”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Vanhoilla asuinalueilla meluntorjunta suunnitellaan tapauskohtaisesti osana ratahankkeen vaikutustarkasteluja. Jos melumallinnusten perusteella todetaan suojaustarvetta – esimerkiksi siksi, että liikenne on vuosien varrella lisääntynyt tai aikaisemman kaavoituksen aikana ei ole arvioitu meluvaikutuksia – suunnitellaan alueelle erikseen tarvittavat meluntorjuntaratkaisut. Uudemmilla asuinalueilla melun vaikutukset huomioidaan jo kaavoitusvaiheessa esimerkiksi asuinrakennusten sijoittelulla, rakennusmääräyksillä tai suojarakenteilla.
Meluseinien suunnittelussa painotetaan myös rakenteiden sopeutumista ympäristöön. Ulkonäkö, mittasuhteet ja materiaalit pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat maisemaa eivätkä hallitse sitä. Mitoitus vaihtelee kohteittain: nyt rakennetut seinät ovat keskimäärin noin kolmen metrin korkuisia.
Meluntorjunta ei rajoitu pelkästään seinärakenteisiin. Hankkeessa on käytetty myös runkomelua vaimentavaa eristysmattoa, joka sijoitetaan ratapohjan rakenteisiin parin metrin syvyyteen vaimentamaan maaperän kautta kantautuvaa melua. Muita meluntorjunnan keinoja ovat esimerkiksi erilaiset vallit, ääneneristävät rakenteet ja liikennöintiin liittyvät ratkaisut.
Lue lisää meluntorjuntakeinoista Väyläviraston artikkelista: Melusuojaus, tieympäristön hiljainen sankari.
Tiedot tieliikenteestä (häiriöt, ruuhkat, kelikamerat), junien täsmällisyystiedot sekä meriliikenteen varoituksia.
Voit antaa palautetta, esittää kysymyksiä ja kehitysehdotuksia ja tehdä ilmoituksia maanteihin, rata- ja vesiväyliin liittyen. Käsittelemme yhteydenottoja arkipäivisin.
Sisältö ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä.