Havainnekuva Hessundinsalmen sivusta.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen
Hankkeessa turvataan ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon.
Lue lisää
Juna ajaa Pääradalla. Vieressä Kehäradan silta.
Helsinki–Riihimäki-ratahanke
Hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimman rataosuuden toimivuutta. Tavara- ja henkilöjunaliikenne erotetaan omille raiteilleen, ja liikennepaikkojen vaihdeyhteyksien uusiminen nopeuttaa radalla ajamista.
Lue lisää
Ilmakuva Espoon kaupunkiradan työmaalta.
Espoon kaupunkirata
Hankkeessa toteutetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille. Näin saadaan hitaammin kulkeva paikallisliikenne ja nopeampi kaukoliikenne kulkemaan omille raiteilleen. Lisäksi parannetaan kahdeksan aseman varustelutasoa ja kehitetään liityntäpysäköintialueita.
Lue lisää

Takaisin Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Julkaisuajankohta 16.6.2025 13.30
Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Järvenpään alueella Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on valmistunut uusia meluseiniä, jotka parantavat ympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä vilkkaasti liikennöidyn radan läheisyydessä.

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana yhteensä noin 15 kilometriä melusuojausta, noin 35 miljoonan euron arvosta. Uutta meluseinää on nyt noussut radan itäpuolelle Ristinummen ja Lustikullan välille. Seuraavaksi rakennetaan radan länsipuolta. 

Meluseinät ovat osa ratahankkeen mittavaa meluntorjuntaohjelmaa. Seiniä rakennetaan niille rataosuuksille, joilla melun hillitseminen on arvioitu tarpeelliseksi ympäristövaikutusten arvioinnin ja melumallinnusten perusteella. Neliraiteisen ratakäytävän suunnittelu asettaa erityisiä haasteita meluntorjun-nalle, sillä junat kulkevat leveällä alueella ja usealla raiteella.

”Meluntorjunta on tärkeä osa hanketta, mutta samalla aihe, johon liittyy paljon odotuksia ja erilaisia näkemyksiä. Ratkaisut perustuvat aina lainsäädäntöön, asiantuntija-arvioihin ja suunnitteluperusteisiin. Radan läheisyydessä junien ääniä ei voida täysin poistaa, mutta meluseinät auttavat hillitsemään erityisesti kaikkein häiritsevimmät melupiikit ja vähentämään melun kuormittavuutta lähialueen asukkaiden arjessa”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Vanhoilla asuinalueilla meluntorjunta suunnitellaan tapauskohtaisesti osana ratahankkeen vaikutustarkasteluja. Jos melumallinnusten perusteella todetaan suojaustarvetta – esimerkiksi siksi, että liikenne on vuosien varrella lisääntynyt tai aikaisemman kaavoituksen aikana ei ole arvioitu meluvaikutuksia – suunnitellaan alueelle erikseen tarvittavat meluntorjuntaratkaisut. Uudemmilla asuinalueilla melun vaikutukset huomioidaan jo kaavoitusvaiheessa esimerkiksi asuinrakennusten sijoittelulla, rakennusmääräyksillä tai suojarakenteilla.

Meluseinien suunnittelussa painotetaan myös rakenteiden sopeutumista ympäristöön. Ulkonäkö, mittasuhteet ja materiaalit pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat maisemaa eivätkä hallitse sitä. Mitoitus vaihtelee kohteittain: nyt rakennetut seinät ovat keskimäärin noin kolmen metrin korkuisia. 

Meluntorjunta ei rajoitu pelkästään seinärakenteisiin. Hankkeessa on käytetty myös runkomelua vaimentavaa eristysmattoa, joka sijoitetaan ratapohjan rakenteisiin parin metrin syvyyteen vaimentamaan maaperän kautta kantautuvaa melua. Muita meluntorjunnan keinoja ovat esimerkiksi erilaiset vallit, ääneneristävät rakenteet ja liikennöintiin liittyvät ratkaisut.

Lue lisää meluntorjuntakeinoista Väyläviraston artikkelista: Melusuojaus, tieympäristön hiljainen sankari.

 

Ratatyömaata ja suurikokoinen vaalea kangas
Eristysmatto vaimentaa runkomelua parin metrin syvyydessä.

 

Hankeuutinen helsinki-riihimaki

Väylävirasto sosiaalisessa mediassa

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Sisältö ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä.