Rautatiesilta siirtyy Ulvilassa osana Tampere–Pori-tasoristeyshanketta

Julkaistu 17.9.2025

Ulvilassa siirretään 4.–6. lokakuuta 45 metriä pitkä ja noin 900 tonnia painava teräsbetonisilta paikoilleen 48 tunnin junaliikenteen katkon aikana. Työ on osa Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta, jonka tavoitteena on poistaa mahdollisimman monta tasoristeystä Tampereen ja Porin väliltä.

Infograafissa havainnoillistetaan, miten silta siirretään paikoilleen.

Lokakuun alussa siirrettävä Haistilan alikulkusilta rakennetaan valmiiksi nykyisen radan viereen ja otetaan raideliikenteen käyttöön heti katkon päätyttyä. Massiivisen sillan siirtourakan valmistelevia töitä on tehty kesän aikana.

Siirto-operaation aikana:

  • sähköradan jännite katkaistaan
  • tehdään sähkötöiden järjestelyt
  • puretaan nykyinen raide ja ratapenger
  • viimeistellään siirtoradat
  • siirretään uusi alikulkusilta paikoilleen
  • rakennetaan rata liikennöitävään kuntoon. 

VR korvaa siirtotyön vuoksi junia busseilla Harjavallan ja Porin välillä 4.–6.10. Harjavallassa bussit lähtevät rautatieasemalta ja Porissa rautatieaseman edestä, kaupungin puolelta. Junat kulkevat normaalisti Tampereen ja Harjavallan välillä. Ajantasaisin tieto bussikorvauksista ja aikatauluista löytyy aina matkahausta.
 

Sillan siirto vaatii erityisosaamista

Siirtomenetelmä mahdollistaa lyhyet ja tarkasti aikataulutetut junaliikenteen katkot. Vastaavan sillan rakentaminen paikalla veisi jopa 4–5 kuukautta ja aiheuttaisi yhtä pitkän tauon junaliikenteelle. 

”Siirtoratkaisu on nykyään yleisin sillan siirtoihin käytettävä menetelmä, sillä se on kustannustehokas tapa rakentaa, ja se minimoi liikenteelle aiheutuvat häiriöt”, kertoo projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta.

Siirtoa toteuttamaan on koottu noin 50 erikoisosaajan joukko: kokeneita tunkkaajia, työnjohtoa, ratatiimi sekä maanrakennuksen ammattilaisia. 

Projekti on teknisesti ja aikataulullisesti haastava ja edellyttää taitorakenteiden hallintaa, betonityönjohdon osaamista sekä kokemusta tunkattavien siltojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Monivaiheisessa siirto-operaatiossa käytetään erityisiä työntö- ja nostotunkkeja. 

”Sillan tunkkaus on oma kriittinen vaiheensa ja vaatii huolellista etukäteissuunnittelua. Pitää esimerkiksi varautua siihen, että maa ei pääse liikaa painumaan. Aikataulun ja työnsuunnittelun täsmällisyys sekä työporukan ennakkoperehdytys ovat avainasemassa onnistumisen kannalta”, tiivistää työmaapäällikkö Sanna Lähtölä Destialta.

Sillan valmistuttua aloitetaan uuden tielinjan rakentaminen. Ajoneuvoliikenne sillan alitse on tarkoitus avata viimeistään elokuussa 2026. Viimeisiä töitä ovat Haistilantien tasoristeyksen sulkeminen ja uuden tielinjan asfaltointi.
 

Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen –hanke

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. 

Ulvilassa parannetaan tasoristeysturvallisuutta poistamalla Haistilan, Auran, Hietarannan, Kasvihuoneen, Lehtosen, Valtavainion, Salovaaran ja Yli-Rantalan tasoristeykset.

Lue lisää hankkeen verkkosivuilta.