Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn sillan rakentamisesta päätös – työt käynnistyvät heti

Julkaistu 21.12.2023 15.20

 

Turun kaupunki on tehnyt päätöksen Raunistulan sillan rakentamisesta. Valmistelevat työt alkavat heti ja varsinainen rakentaminen viikolla 2. 

Siltatyömaa on osa KupittaaTurku-ratahankkeen Sillat Stk -urakkaa. Ratahankkeen toteutuksesta vastaa Väylävirasto yhdessä Turun kaupungin kanssa. Helsinki–Turku-junaliikenne palaa Turun päärautatieasemalle joulukuussa 2024.

Raunistulan silta avataan jalankululle ja pyöräilylle toukokuun lopussa 2025 ja kaikki työt saadaan valmiiksi kesäkuun lopussa 2025. Pääsy sillalle avautuu osittain jo vuoden 2024 lopussa, mutta reitti saatetaan väliaikaisesti ohjata pois sillalta, jos työt niin vaativat.

Rakentamisesta vastaa GRK Suomi Oy, joka rakentaa parhaillaan myös Aurajoen ratasiltaa ja Helsinginkadun ylittävää Nummen alikulkusiltaa. 

Sillan rakentamisen kustannukset kohdistuvat Turun kaupungille ja silta jää kaupungin omistukseen. Sopimuksen arvo on 4,8 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Turun kaupungille valtion avustusta sillan suunnittelu- ja rakennuskustannuksiin. Avustuksen suuruus on puolet toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 3,2 miljoonaa euroa.

Kipeästi kaivattu väylä Raunistulan ja Nummenrannan välillä

Uudesta Raunistulan sillasta tulee noin 139 metriä pitkä ja 6 metriä leveä. Silta on 4-aukkoinen, teräsbetoninen jännitetty laattapalkkisilta.

”Jalankulun ja pyöräilyn reitti kulki aiemmin Aurajoen ratasillalla. Reitti siirrettiin ratasillalta Raunistulan työsillalle vuoden 2023 alussa, kun ratasillan purkaminen aloitettiin. Kun uusi Raunistulan silta valmistuu, jalankulun ja pyöräilyn reitti siirtyy työsillalta uudelle sillalle”, kertoo projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Aurajoki rantoineen on yksi kaupungin suosituimmista vapaa-ajan ja liikkumisen ympäristöistä, jonka vetovoimaisuutta ja reittimahdollisuuksia silta osaltaan parantaa. Uusi silta avaa monipuolisia mahdollisuuksia työ- ja opiskelumatkaliikenteelle Raunistulan suunnalta. Se tarjoaa sujuvat reitit esimerkiksi yliopistolle, Kupittaalle ja Tyksiin.

”Yleiskaavan 2029 ehdotuksessa siltayhteys Raunistulan ja Nummen kaupunginosien välillä on merkitty osaksi pyöräilyn pääverkostoa ja ulkoilureitiksi. Se mahdollistaa Aurajoen ylittävän liikenteen ja on uusi poikittainen yhteys kävelylle ja pyöräilylle”, sanoo Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä.

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 828 0284, [email protected]

Liikennejärjestelyjä ja opasteita koskevat lisätiedot:
Rejlers Finland Oy, rakennuttajakonsultti Ville Larkamo, p. 040 821 1292, [email protected]

Seuraa hanketta: 
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2021–2026.  Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen. 

CEF-logo

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.