Grundplan för trafikledshållningen 2025–2028
Grundplanen för trafikledshållningen beskriver hur anslagen för bastrafikledshållningen riktas för att uppnå servicenivån och målen för trafiklederna. Planeringen görs i huvudsak för ett år och preliminärt för en fyraårsperiod. Finansieringen för 2025 har fastställts i statsbudgeten. För åren 2026–2028 följer finansieringen planen för de offentliga finanserna.
I grundplanen för trafikledshållningen beskrivs trafiktjänster inom underhåll, reparation och förbättring av det statliga trafikledsnätet som finansieras av bastrafikledshållningen. Investeringarna å sin sida beskrivs i investeringsprogrammet. Investeringsprogrammet omfattar utöver utvecklingsprojekt för trafikledsnätet även de största förbättringsprojekten som enligt planerna ska genomföras med finansiering från bastrafikledshållningen.
Grundplanen för trafikledshållningen verkställer för sin del den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen. Planen grundar sig på trafiknätets strategiska lägesbild som uppdateras av Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Grundplanen uppdateras årligen och fungerar också som stöd för förvaltningen av Trafikledsverkets trafikledsegendom.
Hur fattas besluten om finansieringen och styrningen av bastrafikledshållningen?
Varje år fattar riksdagen beslut om anslag till bastrafikledshållningen och fastställer mål för användning av finansieringen. Finansieringen styrs enligt mål och behov. Trafikledsverket styr NTM-centralerna i hanteringen av väghållningsuppgifterna.
NTM-centralerna publicerar regionala planer för väghållningen och trafiken
Plan för bastrafikledshållning för 2025 och preliminär plan för 2026–2028
Den dagliga rörligheten tryggas, men finansieringen av bastrafikledshållningen har under en lång tid varit knapp i förhållande till behoven, vilket har lett till en ökning av trafikledsunderhållets reparationsskuld och köbildning vad gäller genomförandet av förbättringsprojekt. Den föregående regeringen gjorde en årlig nivåökning på 300 miljoner euro i bastrafikledshållningen från och med 2020, vilket fick den årliga finansieringsnivån för bastrafikledshållningen att stiga till cirka 1,3 miljarder euro. Höjningen av kostnadsnivån för underhållet och byggandet av trafiklederna har dock försämrat finansieringens köpkraft betydligt sedan 2021. Kostnaderna för markbyggnad (jordbyggnadskostnadsindex) har stigit med i genomsnitt nästan 30 procent från 2020 till 2023. Höjningen av kostnadsnivån har jämnats ut, men kostnaderna har inte börjat sjunka.
Den minskade köpkraften under de senaste åren syns såväl i underhållet, användningen, reparationen och förbättringen av trafiklederna som i trafiktjänsterna. För att trygga den dagliga trafiken har man ökat finansieringen av underhållet och användningen av trafiklederna för att hålla deras nivå oförändrad, och detta har minskats från finansieringen för trafikledernas förbättringar och reparationer. Dessutom har de ökade reparationskostnaderna minskat antalet åtgärder som vidtagits med finansiering enligt ramen. Reparationer av kritiska objekt prioriteras. Projekten för att förbättra trafiklederna har gallrats ner till ett minimum och till exempel den finansiering som uppskattats för dem i den riksomfattande trafiksystemplanen för 2021 har överförts till reparationer av trafiklederna. Den erhållna separata finansieringen (MBT, riksdagens fördelningsobjekt) är lokalt betydande.
I Petteri Orpos regeringsprogram har man dragit upp riktlinjer för en tilläggsfinansiering på sammanlagt 520 miljoner euro för regeringsperioden för att avveckla reparationsskulden för trafiklederna, vilket gav 250 miljoner euro 2024 och 200 miljoner euro 2025 för att täcka landsvägarnas reparationsskuld. Den årliga finansieringsnivån för bastrafikledshållningen uppgår således i genomsnitt till cirka 1,4 miljarder euro per år under 2025–2028. I samband med uppdateringen av den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen har man identifierat ett behov av att avsevärt höja finansieringsnivån för bastrafikledshållningen. Med tilläggsfinansieringen skulle man trygga nivån på underhållet och trafiktjänsterna, kontrollera trafikledernas reparationsskuld och möjliggöra mindre förbättringsprojekt som främjar trafikens funktion, säkerhet och hållbarhet.
Ändringar i verksamhetsmiljön påverkar planeringen av trafikledshållningen, och ändringar beaktas i samband med granskning och uppdatering av planen.
Läs mer: Underhåll av trafikledsnätet