Grundplanen för trafikledshållningen 2024–2027
Grundplanen för trafikledshållningen beskriver hur anslagen för bastrafikledshållningen riktas för att uppnå servicenivån och målen för trafiklederna. Planeringen görs i huvudsak för ett år och preliminärt för en fyraårsperiod. Finansieringen för 2024 har fastställts i statsbudgeten. För åren 2025–2027 följer finansieringen planen för de offentliga finanserna.
I grundplanen för trafikledshållningen beskrivs trafiktjänster inom skötsel och underhåll, reparation och förbättring av det statliga trafikledsnätet som finansieras av trafikledshållningen. Investeringarna å sin sida beskrivs i investeringsprogrammet. Investeringsprogrammet omfattar utöver utvecklingsprojekt för trafikledsnätet även de största förbättringsprojekten som enligt planerna ska genomföras med finansiering från bastrafikledshållningen.
Grundplanen för trafikledshållningen verkställer för sin del den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen. Planen grundar sig på trafiknätets strategiska lägesbild som uppdateras av Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Grundplanen uppdateras årligen och fungerar också som stöd för förvaltningen av Trafikledsverkets trafikledsegendom.
Hur fattas besluten om finansieringen och styrningen av bastrafikledshållningen?
Varje år fattar riksdagen beslut om anslag till bastrafikledshållningen och fastställer mål för användning av finansieringen. Finansieringen styrs enligt mål och behov. Trafikledsverket styr NTM-centralerna i hanteringen av väghållningsuppgifterna.
NTM-centralerna publicerar regionala planer för väghållningen och trafiken
Plan för bastrafikledshållning för 2024 och preliminär plan för 2025–2027
Den dagliga rörligheten tryggas, men finansieringen av bastrafikledshållningen har under en lång tid varit knapp i förhållande till behoven, vilket har lett till en ökning av trafikledsunderhållets reparationsskuld och köbildning vad gäller genomförandet av förbättringsprojekt. Den föregående regeringen gjorde en årlig nivåökning på 300 miljoner euro i bastrafikledshållningen från och med 2020, vilket fick den årliga finansieringsnivån för bastrafikledshållningen att stiga till cirka 1,3 miljarder euro. Höjningen av kostnadsnivån för underhållet och byggandet av trafiklederna har dock försämrat finansieringens köpkraft betydligt sedan 2021. Kostnaderna för markbyggnad (jordbyggnadskostnadsindex) har stigit med i genomsnitt nästan 30 procent från 2020 till 2023.
I Petteri Orpos regeringsprogram har man för regeringsperioden dragit upp riktlinjer för en tilläggsfinansiering på sammanlagt 520 miljoner euro för avveckling av trafikledernas reparationsskuld, varav 250 miljoner euro blir tillgängligt för 2024. Den årliga finansieringsnivån för bastrafikledshållningen uppgår således i genomsnitt till cirka 1,4 miljarder euro per år under perioden 2024–2027.
Ändringar i verksamhetsmiljön påverkar planeringen av trafikledshållningen, och ändringar beaktas i samband med granskning och uppdatering av planen. Tryggandet av den dagliga trafiken och reparationerna av kritiska objekt prioriteras. Höjningen av kostnadsnivån har minskat möjligheterna att dämpa ökningen av reparationsskulden och förbättra trafikförhållandena. Tilläggsfinansieringen går i första hand till att bryta ökningen av trafikledernas reparationsskuld.
Läs mer: Underhåll av trafikledsnätet