
Hankkeen tausta
Tesoman kaupunginosan maankäyttö on kehittynyt paljon viime vuosina. Tampereen kaupungin laatiman asemakaavan mukaisesti alueelle on toteutettu liike- ja asuinrakennuksia. Asemakaavassa on myös varauduttu seisakkeen rakentamiseen rataosalle Lielahti-Kokemäki (kilometrivälillä 196+100 – 196+360).
Tesoman seisakkeesta on laadittu vuosina 2019-2020 ratasuunnitelma ja vuonna 2020 rakentamissuunnitelma.
Tavoitteet
Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa 2020-2023 (MAL-sopimus) on määritetty toimenpiteitä joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseksi. Tesoman junaseisakkeen rakentaminen on yksi MAL-sopimuksessa esitetyistä toimenpiteistä.
Hankkeen tavoitteena on kehittää joukkoliikennejärjestelmää monipuolisemmaksi ja vahvistaa Tesoman seutua.
Eteneminen
Seisakkeen vaatima uusi silta (Vanamon alikäytävä) toteutettiin jo kesällä 2020. Tesoman seisakkeen rakentamisurakka on kilpailutettu syksyn 2020 aikana ja työt käynnistyvät loppuvuonna 2020. Seisakkeen rakennustyöt valmistuvat kesäkuussa 2021 ja junat alkavat pysähtyä Tesoman seisakkeella syksyllä 2021.
Kustannukset
Hanke toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Kustannukset jaetaan puoliksi osapuolten kesken MAL-sopimuksen mukaisesti. Koko hankkeen kustannusarvio on 4,2 miljoonaa euroa sisältäen jo toteutetun alikäytävän kustannukset.