Hyppää sisältöön

Tänään vietetään neljättä Euroopan tieliikenneturvallisuuspäivää

Julkaistu 25.7.2012

Neljättä Euroopan tieliikenneturvallisuuspäivää vietetään tänään 25.7.2012. Tänä vuonna erityistä huomiota kiinnitetään nuorten omaan aktiivisuuteen liikenteen turvallisuudessa. Euroopan Komission mukaan yksinkertaisilla keinoilla, kuten turvavöiden kiinnittämisellä, alkoholin jättämisellä pois liikenteestä sekä nopeusrajoitusten noudattamisella, voitaisiin säästää vuosittain jopa yli 12 000 ihmishenkeä Euroopassa. Eläköön-kampanja hakee nuorilta ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseen mm. parhaillaan käynnissä olevan videokilpailun avulla.


Nuoret tieliikenteen riskiryhmä numero yksi

Nuoret liikkuvat teillä niin autoilla kuin mopoillakin. Kokemuksen puute ja riskien otto voivat johtaa onnettomuuksiin. Suomen sija eurooppalaisessa tieliikenteen turvallisuusvertailussa on laskenut viime vuosina. European Transport Safety Councilin (ETSC) kesäkuussa julkaiseman raportin mukaan tieliikenteen kuolleisuus on nuorilla jopa 69 % suurempi kuin muulla väestöllä. Nuorilla miehillä riski on vieläkin suurempi.

- Kesäkuussa saimme viralliset tiedot myös Suomen tieliikenteen onnettomuuksista. Tilaston mukaan 36 prosenttia kaikista loukkaantuneista on nuoria, 15–24-vuotiaita.  Tämä on kolme kertaa enemmän kuin heidän osuutensa väestöstä.  Toivon, että tilasto ei kuvasta nuorten suhtautumista liikenteeseen. Olisiko jonkinlainen liikenneturvallisuuden ryhtiliike paikallaan, pohtii liikenneministeri Merja Kyllönen.

- Esimerkiksi turvavälin pitäminen edellä ajavaan autoon, turvavälineiden käyttäminen sekä valppaus suojatiellä ja suojatien kunnioittaminen ovat pieniä tekoja, mutta voivat ennaltaehkäistä onnettomuuden ja jopa pelastaa ihmishengen. Jokainen voi toimia aktiivisesti turvallisemman liikenteen puolesta, myös silloin kun ei itse ole ratissa, ministeri Kyllönen muistuttaa.

Alkoholi tieliikenteessä on etenkin nuorille turmiollista. Parhaillaan käynnissä olevan liikenneraittiuskampanjan mukaan rattijuopumustapauksissa kuolleista lähes kolmannes ja loukkaantuneista neljä kymmenestä oli 15-24-vuotiaita. Menehtyneistä 69 % oli juopuneita kuljettajia, 24 % juopuneen matkustajia ja 7 % sivullisia.

Eläköön-kampanja innostaa nuoria pohtimaan liikenneturvallisuutta

Eläköön-kampanjalla on parhaillaan käynnissä nuorille suunnattu videokilpailu mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta.  Kilpailuaikaa on heinäkuun loppuun, ohjeisiin pääset tästä.

Nuoret ovat ideoineet Eläköön.fi-sivuilla myös liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Monet ideoista koskevat parempaa näkymistä, esim. kirkkaampia katuvaloja ja vilkkuvihreää ennen liikennevalojen vaihtumista keltaiseksi. Heijastimen käyttöä useampikin ehdottaa pakolliseksi sakon uhalla.

Eläköön.fi-sivustolla voi käydä ehdottamassa myös omia ideoitaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sekä äänestää jo tehdyistä ehdotuksista. Ideat välitetään eteenpäin kommenteille, kun ne ovat saavuttaneet 1000 äänen rajapyykin. Parinkymmenen idean kohdalla tämä on jo toteutunut.

Sivuilla voi antaa myös oman lupauksensa päihteettömän liikennekulttuurin, turvallisempien suojateiden tai tasoristeysturvallisuuden puolesta.

Pitkäaikainen Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie-, vesi-, raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan. Kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisi, Liikenneturva, Allianssi, Autokoululiitto, C.A.S.H.-hanke, Helsingin seudun liikenne HSL, Linja-autoliitto, Liikennevakuutuskeskus, Opetushallitus, Partiolaiset, Punainen Risti, Rahtarit, Rajavartiolaitos, sisäasiainministeriön pelastusosasto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto SUH, Meripelastusseura, Taksiliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta