Etelä- ja Länsi-Suomi: Tänä talvena ilman lämpötila on ollut usein plussalla ja sadetta on tullut runsaasti. Vetinen keli yhdistettynä kylmään tien pintaan tarkoittaa, että kosteus jäätyy, ellei sitä ennalta estetä suolalla.
"Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa aurauslähtöjä on ollut vähän ja teiden hoito on keskittynyt liukkaudentorjuntaan. Suolaa on kulunut tähän mennessä alle puolet koko talvelle suunnitellusta määrästä. Erityisesti rannikkoseuduilla liukkaudentorjunnan tarve on ollut tavanomaista pienempi, sisämaassa liukkautta on torjuttu paikoin jopa normaalia enemmän", kertoo kunnossapidon asiantuntija Heikki Lappalainen Väylästä. Vetisen talven jälkiä korjataan sen sijaan pitkälle kesään sekä päällystetyllä tieverkolla, että sorateillä.
Itä-Suomi: Talvi on ollut hyvin vaihteleva ja työläs tienpidon näkökulmasta. Alemmalla verkolla on ollut liukkausongelmia.
"Itä-Suomessa on mennyt tähän mennessä normaalia enemmän suolaa ja hiekkaa. Määrät voivat toki vielä tasaantua, kun talveakin on jäljellä", täsmentää Lappalainen.
Pohjois-Suomi: Talvi on ollut keskimääräistä lämpimämpi myös pohjoisessa. Pohjois-Pohjanmaan rannikolla on ollut samoja ongelmia kuin etelämpänä eli aurauksen sijaan on torjuttu liukkautta. Lapissa Rovaniemelle saakka talvi on ollut vaikea ja vaihteleva, mikä on valitettavasti näkynyt tienkäyttäjillekin.
"Pohjoisempana on satanut lunta normaalia enemmän ja lämpötila on ollut enimmäkseen pakkasella. Rovaniemen pohjoispuolella suolausta ei liukkauden torjunnassa juuri käytetä", Heikki Lappalainen kertoo.