Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Suomen ensimmäisen ETCS-testiveturin koeajot käynnissä Kouvola–Kotka/Hamina-välillä

Julkaistu 12.1.2024

Kouvola–Kotka/Hamina-välisellä ETCS-testiradalla ajettava Sr1-testiveturi on ensimmäinen modernilla, radioverkkopohjaisella ETCS-kulunvalvontalaitteella varustettu veturi Suomessa. Marraskuussa alkaneissa koeajoissa testataan sekä veturi- ja ratalaitteiden että liikenteenohjausjärjestelmien toimivuutta ja turvallisuutta. Uusi yhteiseurooppalainen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä varten korvaa tulevien vuosikymmenten aikana vanhan järjestelmän koko maassa.

”Testirata on tehty, jotta ETCS-operoinnista saadaan kokemusta aidossa rautatieympäristössä. Lisäksi testiveturin käytännön asennustöistä eli esisuunnittelusta, asentamisesta ja yhteistyöstä on syntynyt oppia tulevaisuuden varalle. Kouvola–Kotka/Hamina-projektissa hiottu yhteistyö tulee auttamaan kansallisen hankkeen läpiviennissä, mikä on testiradan tärkein tavoite”, sanoo Jonas Eriksson, Digiradan hankejohtaja VR:llä.

Sr1-testiveturi on alun perin 1970-luvulla käyttöönotettu sähköveturi, jota on historian aikana käytetty sekä tavara- ja matkustajaliikenteessä. Uusien veturiin asennettujen anturien, tutkien ja sensorien myötä siitä on tullut ensimmäinen ETCS-kulunvalvontalaitteella varustettu veturi Suomessa.

VR FleetCaren asentajat aloittivat asennustyöt sähköveturiin kesäkuussa. Koska ETCS-asennustöitä tehtiin lähes 50 vuotta vanhaan veturiin, tuli matkan varrella vastaan monia teknisiä yllätyksiä, mutta niihin löydettiin aina käytännön ratkaisut. Työt valmistuivat syksyllä, jolloin asennuksia myös ryhdyttiin testaamaan. ETCS-kulunvalvontalaite on Thales Groupin toimittama. Ohjelma on toteutettu Väyläviraston tilauksesta ja vahvassa yhteistyössä VR:n kanssa.

Suomi on edelläkävijä

Testiveturi kommunikoi turvalaitteiden kanssa kaupallisten radioverkkojen välityksellä. Muualla Euroopassa on käytetty GSM-R-verkkoja (Global System for Mobile Communications – Railway), jotka ovat varta vasten liikenteenohjauksen tarpeisiin rakennettuja radioverkkoja. Suomi on Euroopassa edelläkävijä, nimittäin Suomessa on onnistuttu hyödyntämään jo olemassa olevia kaupallisia radioverkkoja.

”Tämä on tärkeä merkkipaalu Digiradalle ja koko Suomelle. Olemme pystyneet osoittamaan, että kaupallisten radioverkkojen käyttö on käytännössä oikeasti mahdollista. Tämä on suuri onnistuminen siitäkin näkökulmasta”, sanoo Väyläviraston projekti-insinööri Jere Puska.

Mittava Digirata-hanke on uudistamassa koko rautateiden ohjaus- ja turvallisuusjärjestelmän infrastruktuurin: automaattisen junakulunvalvonnan, asetinlaitteet, ohjauslaitteet ja radioverkon. Testiradan koeajoja ajetaan koko ensi vuoden ajan. VR:n osalta hankintamenettelyt kaupallisen liikenteen kaluston varusteluun ovat myös käynnissä. Tavoitteena on, että vuonna 2027 olisi riittävä määrä kalustoa ensimmäisen kaupallisen radan tarpeisiin.

1970-luvulta peräisin oleva Sr1-testiveturi on saanut uuden elämän Suomen ensimmäisenä ETCS-kulunvalvontalaitteella varustettuna veturina.

Uuden ETCS-veturin ohjaamossa

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle tästä.