Riskipuita poistetaan radan varresta Toijalan ja Loimaan välillä

Julkaistu 15.8.2025 8.48

 

Väylävirasto poistaa riskipuita eli rautatien suoja-alueen puustoa Toijalan ja Loimaan välillä. Urakka alkaa valmistelevilla töillä alkusyksystä ja sen on määrä valmistua maaliskuun 2026 loppuun mennessä. Riskipuu tarkoittaa puuta, joka kaatuessaan ulottuisi radalle tai sen rakenteisiin.

Rautateiden suoja-alueiden puuston hoitaminen ja riskipuiden kaataminen parantaa merkittävästi junaliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Toijalan ja Loimaan välisen rataosuuden riskipuiden poisto alkaa valmistelevilla töillä eli esimerkiksi maastomerkinnöillä ja raivauksilla elo-syyskuun aikana. Varsinaiset konetyöt alkavat suunnitelman mukaan syyskuussa. Urakan on määrä olla valmis maaliskuun 2026 loppuun mennessä.

Työkoneita ei saa lähestyä turhaan

”On hyvä muistaa, että työkoneissa on rajallinen näkyvyys. Koneiden ja kaatuvien puiden läheisyydessä voi lennellä puun osia, joten toivomme, että urakoitsijalle annetaan puuston poistoon työrauha eikä työkoneita tai henkilöstöä lähestytä turhaan. Muistutamme myös, että asiaton oleskelu rautatiealueella on ylipäätään kielletty”, sanoo radan kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu Väylävirastosta.

Mikäli konekuskia on kuitenkin tarve lähestyä, löytyy hänen puhelinnumeronsa maastossa olevasta hakkuutyökyltistä. Ensin soittamalla kuski voi sammuttaa koneen, jolloin sen lähestyminen on turvallista.

Yksityisiin maanomistajiin oltu yhteydessä etukäteen

Puustoa poistetaan tarvittavin osin myös yksityisten maanomistajien alueilta. Asiasta on oltu yhteydessä maanomistajiin, joita poistot koskevat. Maanomistajat saavat kaadetuista puista korvauksen.

Radan suoja-alue ulottuu molemmilla puolilla 30 metrin päähän lähimmästä kiskosta. Riskipuu tarkoittaa puuta, joka kaatuessaan ulottuu radalle tai sen rakenteisiin. Radan rakenteiden vaurioitumisesta ja liikennehäiriöistä aiheutuu yhteiskunnalle suuret vuosittaiset kustannukset.

Puustoa poistetaan rataverkolta vuosittain satojen kilometrien matkalta. Radan suoja-alueella mahdollisesti sijaitsevat luontokohteet otetaan huomioon puuston poistoissa.

Lisätietoja:

radan kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu, Väylävirasto
[email protected]

rakennuttajakonsultti Mikko Pääskynen, IMCG Oy
[email protected]

Lue lisää riskipuiden poistamisesta

Liitteet