Hyppää sisältöön

Radalle ei saa mennä, se on aina vaarallista

Julkaistu 12.04.2016

Kulunut kevät on ollut junan allejääntien osalta murheellinen. Vuosittain junien alle jää 50–60 henkilöä, tänä keväänä luku on jo 25. Jokainen onnettomuus on tragedia niin uhrille, hänen omaisilleen kuin junan kuljettajillekin.

Asiaton liikkuminen radalla on kiellettyä, myös lain nojalla. Junat kulkevat nopeasti ja äänettömästi, joten niiden lähestymisen saattaa huomata vasta, kun on jo liian myöhäistä. Junan pysähtymismatka on hyvässäkin tapauksessa useita satoja metrejä, joten vaikka kuljettaja havaitsisi ihmisen ajoissa ja tekisi hätäjarrutuksen, juna ei välttämättä ehdi pysähtyä ajoissa.

”Rata ei ole oleskelu- eikä leikkipaikka”, muistuttaa yksikön päällikkö Marko Tuominen Liikenneviraston liikenne- ja työturvallisuusyksiköstä. ”Ihmisten tulisi ymmärtää, että radalla ei saa kulkea eikä oleskella. Rataverkollamme liikkuu matkustajajunien lisäksi tavarajunia sekä radan kunnossapidon kalustoa, joten koskaan ei ole sellaista hetkeä, jolloin radalla olisi turvallista liikkua. Aikataulut muuttuvat jatkuvasti ja juna voi yllättää.”

Uhrien läheisten suru on suuri ja on ymmärrettävää, että heillä on halu muistaa uhreja kukin ja kynttilöin. Niiden tuominen onnettomuuspaikan läheisyyteen radalle tai ratapenkalle on kuitenkin vaarallista ja asettaa surijat allejääntivaaraan. Muistoesineet on syytä sijoittaa kauemmas radasta, jottei kenellekään tule tarvetta mennä radalle.

”Jokainen onnettomuus on liikaa. Otamme osaa kaikkien uhrien läheisten suruun. Jotta kukaan ei joutuisi enää tällaista surua kokemaan, Liikennevirasto pyytää, että vanhemmat ja opettajat keskustelisivat lasten ja nuorten kanssa radalla liikkumisen vaaroista. Lapset ja nuoret eivät välttämättä ymmärrä, että rautatiealueella leikkiminen ja oleskelu on kiellettyä ja vaarallista”, Marko Tuominen toteaa.


Lisätietoja:
yksikön päällikkö Marko Tuominen, p. 029 534 3981 tai [email protected].

Liikennevirasto mahdollistaa toimivat, tehokkaat ja turvalliset matkat ja kuljetukset.
www.liikennevirasto.fi
www.facebook.com/liikenneverkossa
www.twitter.com/liikennevirasto

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta