VR:n liikenneasiantuntijoiden Sami Hovin (vas.) ja Janne Smedbergin mukaan joka päivä on pidettävä kirkkaana mielessä, miltä raiteilta junat kulkevat ja miten jännite- tai liikennekatkojen kaltaisissa poikkeustilanteissa toimitaan.
Kupittaa–Turku-ratahanke on muovannut Turun seudun junayhteyksiä enemmän kuin yksikään toinen 2000-luvun projekti. Kolmeen vuosikymmeneen Turun ratapihalla ei ole tehty suuria muutoksia, mikä VR:n asiantuntijakaksikon, Sami Hovin ja Janne Smedbergin, mukaan näkyy alueen profiilissa: nyt on oikea hetki kunnostaa esimerkiksi laitureita.
”Kupittaa–Turku-välin matkustajaliikenteen katkaiseminen kahdeksi vuodeksi on uudenlainen ratkaisu, jonka avulla rata voitiin rauhoittaa kokonaan työtä varten”, kertoo VR:n kaukoliikenteen pääsuunnittelijana työskentelevä Hovi.
Siinä missä Hovi sovittaa yhteen kaukojunien aikatauluja ja suunnittelee Suomen suurimpiin ratatöihin liittyviä poikkeusjärjestelyjä, Smedberg työskentelee rautatielogistiikan ryhmäesihenkilönä Turku–Uusikaupunki-logistiikan sekä Turku–Karjaa/Hanko-vetopalvelujen osalta.
”Vastaan siitä, että esimerkiksi ratahankkeiden muutokset tukevat infraa ja junien sujuvaa kulkua Varsinais-Suomessa. Vaikka esimerkiksi raiteita on suljettu työmaa-alueeksi, junien pitää silti kulkea Tampereen suuntaan, Turun satamaan ja Uuteenkaupunkiin”, Smedberg sanoo.
Turun junaliikenteen tapahtumat vaikuttavat koko maan junaliikenteeseen. Siksi sekä paikallista että valtakunnallista näkökulmaa tarvitaan, kun junien aikatauluja sovitetaan yhteen – ja siksi Hovin ja Smedbergin taidot täydentävät toisiaan.