Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Uusi Nummen alikulkusilta päästää junat Turkuun asti

Julkaistu 18.3.2024

Helsinginkatu saa ylleen uuden sillan kesän 2024 alussa, kun Nummen alikulkusilta valmistuu. Uusi silta on riittävän leveä kantamaan kahta vierekkäistä junaraidetta, ja se on avainasemassa Kupittaan ja Turun välille rakennettavan kaksoisraiteen toteutumisessa.

Ilmakuva työn alla olevasta Nummen alikulkusillasta, jossa näkyvät rakennustelineet ja raudoitukset, kaivinkone ja muut työmaakoneet, sekä ympäröivät tiet ja rakennukset aurinkoisessa säässä.
Nummen alikulkusilta maaliskuussa 2024.

Nummen vanhan alikulkusillan taru päättyi alkukesällä 2023, kun silta purettiin pois paikaltaan. Purkutyöt kestivät neljä vuorokautta, ja uuden sillan rakentaminen alkoi saman tien.

”Vanha silta oli rakennettu 1990-luvun alussa. Sitä ei kuitenkaan voitu säästää, sillä sitä ei olisi pystynyt leventämään kahden junaraiteen levyiseksi”, kertoo Risto Turja, joka toimii Kupittaa–Turku-ratahankkeessa Sillat Stk -urakan valvojana.

Siltaurakkaan kuuluu Nummen alikulkusillan lisäksi myös Aurajoen ratasilta, jonka arvioidaan valmistuvan syyskuussa 2024. Siltojen valmistumisen myötä Helsingin suunnasta tuleva junaliikenne palaa Turun henkilöratapihalle loppuvuodesta 2024.


110 metriä pitkä, turvallinen silta

Uudesta Nummen alikulkusillasta tulee noin 110 metriä pitkä ja 12,7 metriä leveä betoninen laattasilta. Sillan alituskorkeus nousee 4,8 metriin rakentamisen aikaisesta 4,3 metristä.

Valmiin sillan alta kulkee entiseen tapaan kaksi autokaistaa molempiin suuntiin sekä Aurajoen puolella jalankulun ja pyöräilyn väylä. Purku- ja rakentamistöiden aikana autoliikenne on päässyt kulkemaan sillan alta välillä rajoitetusti, mutta jalankulku ja pyöräily on siirretty turvallisuussyistä toiselle reitille.

”Uuden sillan ulkonäkö on fiksu, vaikka sillassa onkin massiivinen teräsbetonirakenne”, Turja kuvailee. 

”Ajokaistojen keskelle sekä jalankulun ja pyöräilyn väylälle tulee törmäyssuojat, jotka suojaavat sillan kansirakenteen alareunaa. Sillan kannen alle tulee nykyaikainen LED-valaistus, jota varten on jo vedetty sähkövaraukset ja valaisinkotelot syöttökaapeleineen”.


Suunnitelmat mukautuvat tilanteen mukaan

Uuden sillan rakentaminen on sujunut ilman isompia yllätyksiä. Sillan alusrakenteita tehdessä paalutustekniikka jouduttiin kuitenkin osittain vaihtamaan porapaalutuksesta teräsputkipaalutukseen.

”Silta on kannen rakenteen osalta ihan perussilta, mutta alusrakenteessa on käytetty sekä porapaalutusta että teräsputkipaalutusta. Porapaalutus vaatii paljon paineilmaa, jolloin Aurajoen puoleisesta penkasta tuli paineilma läpi, ja oli vaarana, että lähitaloihin voisi lentää kiviä tai aiheutua muita vaurioita”, Risto Turja kertoo.

”Vaihdoimme tekniikkaa ja teimme loput paalutukset teräsputkipaalutuksena. Urakoitsijan suunnitelmilla mennään, ja niitä voidaan tarvittaessa muuttaa rakentamisen edetessä”.

Oman haasteensa rakentamiselle muodostaa Helsinginkadun vilkas liikenne, jota on rakentamisen edetessä pitänyt ohjata poikkeusreiteille sekä liikenteen että rakentamisen turvallisuuden vuoksi. Rakentamista on helpottanut se, että välillä on pystytty sulkemaan kaistoja kokonaan.

”Seuraava isompi työvaihe sillan rakentamisessa on edessä pääsiäisviikolla, kun sillan kansi betonoidaan. 1 300 betonikuutiometrin valaminen kestää noin 30 tuntia. Töitä tehdään useammassa vuorossa, sillä valutyötä ei voi välillä keskeyttää”.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.