Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Pyöräily Raunistulan työsillalla kielletty

Julkaistu 5.10.2023

Älä aiheuta vaaratilannetta, taluta pyörääsi Raunistulan työsillalla.

Aurajoen ylittävä Raunistulan työsilta on tarkoitettu jalkaisin liikuttavaksi. Pyöräily sillalla on kielletty. Turun kaupunki ja Kupittaa–Turku-ratahanke ovat saaneet useita palautteita tilanteesta, jossa pyöräilijä on aiheuttanut vaaratilanteen pyöräilemällä työsillalla. Vaaratilanteita syntyy, kun sillalla liikutaan jalankulkijoiden joukossa selvästi nopeammalla kulkuvälineellä. 

”Silta on kapea, joten pyöräily aiheuttaa vaaraa muille kulkijoille, varsinkin, jos tullaan kovaa vauhtia eikä sillalla kävelijä huomaa takaansa tulevaa pyörää tai potkulautaa. Molemmissa päissä siltaa on jyrkkä mäki, joten vauhti saattaa kasvaa, lisäksi kostea ilma tai pakkanen voi tehdä liukkautta puukannelle, joka sitten edesaiheuttaa kaatumisen tai hankaloittaa pysähtymistä ja väistämistä. Oman ja muiden turvallisuuden vuoksi tulisi aina taluttaa pyörää työsillalla”, toteaa projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Jalankulun ja pyöräilyn reitti siirtyi Aurajoen ratasillalta Raunistulan työsillalle tämän vuoden alussa, kun ratasillan purkaminen alkoi. Sillan purkaminen ja uudelleenrakentaminen liittyvät kaksoisraiteen rakentamiseen Turun ja Kupittaan rautatieasemien välille ja ovat osa Kupittaa–Turku-ratahanketta.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke

www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.