Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: työt Tikkurilan ratapihan pohjoispäädyssä sulkee raiteet 1 ja 2

Julkaistu 28.3.2024 8.00

 

Tikkurilan asemalla suljetaan tiistaina 2.4. alkaen raiteet 1 ja 2. Muutos vaikuttaa junien lähtölaitureihin, matka-aikoihin ja ajettavien junavuorojen määrään. Tikkurilassa toteutetaan kesän 2024 aikana ratapihan pohjoispään raide- ja vaihdemuutokset. Muutostyöt vaihteiden, raiteiden ja laitureiden osalta parantavat liikenteen sujuvuutta ja kasvattavat kapasiteettia.

“Viime vuonna tehdyt työt Tikkurilan ratapihan eteläpäässä sujuivat hyvin, vaikka ratapihan läpi kulki töiden aikana jopa 500 junaa vuorokaudessa. Työt pyritään tekemään tänäkin vuonna mahdollisimman vähin liikennehäiriöin”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Tikkurilan rakennustyöt ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa lisätään radan kapasiteettia.  Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä. 
Tikkurilan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan neljä laituriraidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta. Ilman nyt tehtäviä muutoksia Tikkurilan välityskyky jäisi riittämättömäksi Helsinki-Riihimäki- rataosalle rakennettavien lisäraiteiden valmistuessa.

Ensimmäinen työvaihe tehdään raiteilla 1 ja 2

Liikenne raiteilla 1 ja 2 suljetaan tiistaina 2.4. Tikkurilan asemalla. Sulkeminen aiheuttaa muutoksia junien lähtöraiteisiin Tikkurilassa.  Hiekkaharjussa, Koivukylässä ja Rekolassa ovat raidemuutokset mahdollisia Keravan ja Lentoaseman suunnan junilla. Lisäksi asemille kulkevien bussien aikatauluissa tapahtuu muutoksia, joilla taataan vaihtoyhteyksien toimivuus. Tarkemmat tiedot muutoksista liikenteeseen HSL:n tiedotteesta: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liikennetiedote/2024/02/paaradan-ja-keharadan-itaosan-junaliikenteeseen-huomattavia-muutoksia-2.4.2024-alkaen 

Tikkurilan asemalla on muutoksista kertovia tiedotteita ja matkustajien kannattaa tarkistaa lähtöraiteet näytöiltä.

Kesän työt tehdään kolmessa vaiheessa:

  • 2.4.–22.6. suljettuna ovat raiteet 1 ja 2
  • 24.6.–5.9. suljettuna ovat raiteet 2 ja 3
  • Viimeisessä työvaiheessa ratapihan pohjoispäässä tehdään vaihteistomuutoksia, joiden aikana kehärata on yksiraiteinen. Työt päättyvät lokakuun loppuun mennessä.

Kahden ensimmäisen työvaiheen aikana (2.4–5.9.) osa 1 laiturin läheistä liityntäpysäköintialuetta rajataan työmaa-alueeksi. Saatto- ja invapysäköinti liityntäpysäköintialueen eteläpäässä säilyvät kuitenkin ennallaan.

Karttakuva Tikkurilan urakka-alueesta


Seuraa töiden etenemistä verkkosivuilla ja somessa

Rakentamisen käynnistyessä tulevista muutoksista ja työn etenemisestä tiedotetaan Väyläviraston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tarkat aikataulut ja tiedot ovat luettavissa aseman näytöiltä, HSL.fi-sivuilla ja HSL-sovelluksessa sekä VR.fi:n ja VR Mat-kalla -sovelluksen matkahaussa.

Tikkurilan muutokset ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä:
HSL Viestintä, mediadesk 040 163 2818 / [email protected] 
VR Viestintä, 029 4347 123 / [email protected] 

Lisätietoa hankkeesta:
Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], puh. 0295 34 3034
Piia Jokihaara, projekti-insinööri, [email protected], puh. 0295 34 3038

Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki 
https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
 

Liitteet