Tyytyväisyys tieverkon, rataverkon ja kauppamerenkulun väylien palveluta-soon kokonaisuutena on hiukan noussut edellisistä tutkimuskierroksista. 45 % vastaajista (2019: 40 %) on tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen väylien palvelutasoon kokonaisuutena. Tyytymättömien tai erittäin tyytymättömien osuus on laskenut selvästi (2021: 23 %, 2019: 30 %).
Tyytyväisimpiä vastaajat olivat sisävesiväyliin sekä meri- ja rannikkoväyliin kokonaisuudessaan, tyytymättömämpiä taas tie- ja rataverkkoihin.
Arvot ovat kutakin väyläverkkoa koskevien annettujen arvosanojen keskiarvo-ja.
Asteikko: 1 = erittäin tyytymätön … 5 = erittäin tyytyväinen
Tieverkon arviot ovat parantuneet selvästi vuodesta 2019. Tyytyväisimpiä ollaan yhteyksiin lentoasemille, raja-asemille ja satamiin sekä kuljetusaikojen täsmällisyyden ja ennustettavuuden korkeaan tasoon.
Myös rataverkon osalta arviot olivat useilta osin parantuneet suhteessa vuoteen 2019. Korkeimmat arvosanat saivat tyytyväisyys rataverkon turvallisuuteen sekä yhteydet satamiin ja Venäjän raja-asemille.
Tulosten perusteella tärkeimpinä kehityskohteina on pidettävä kuljetusolosuhteiden pa-rantamista pääväylien ulkopuolella muilla valta- ja kantateillä sekä muulla tiestöllä ym-pärivuorokautisesti ja -vuotisesti. Rataverkolla erityisesti tavarankuljetusliikkeiden esiin nostamia kehityskohteita ovat ratapihojen välityskyky ja toiminnallisuus sekä rataverkon kapasiteetti ja kunto.
Tutustu tutkimuksen tuloksiin tarkemmin
Lisätietoja:
Anu Kruth yksikönpäällikkö, asiakkuus
puh. 029 534 3912
[email protected]