Nöjdheten med servicenivån för vägnätet, bannätet och farlederna för han-delssjöfart har som helhet ökat något jämfört med de föregående undersök-ningarna. Av respondenterna är 45 % (2019: 40 %) nöjda eller mycket nöjda med tra-fikledernas servicenivå som helhet. Andelen missnöjda eller mycket missnöjda har minskat klart (2021: 23 %, 2019: 30 %).
Respondenterna var nöjdast med de inre vattenvägarna samt med havs- och kustleder-na i sin helhet, medan de var mer missnöjda med väg- och bannäten.
Värdena är medelvärden av vitsorden för respektive trafikleds-nät.
Skala: 1 = mycket missnöjd... 5 = mycket nöjd
Vitsorden för vägnätet har förbättrats betydligt sedan 2019. Nöjdast är man med förbindelserna till flygplatser, gränsstationer och hamnar samt med den höga nivån på precisionen och förutsägbarheten för transporttiderna.
Även i fråga om bannätet hade vitsorden till många delar förbättrats jämfört med 2019. De högsta vitsorden fick tillfredsställelsen med bannätets säkerhet samt förbin-delserna till hamnar och gränsstationerna på ryska gränsen.
Utgående från resultaten kan man säga att de viktigaste utvecklingsområdena är för-bättring av transportförutsättningarna utanför huvudlederna på andra huvud- och stam-vägar samt i det övriga vägnätet dygnet och året om. När det gäller bannätet är ban-gårdarnas förmedlingskapacitet och funktionalitet samt bannätets kapacitet och skick utvecklingsobjekt som särskilt lyfts fram av godstransportföretag.
Läs mer om resultaten av undersökningen (rapporten är på finska)
Mer information:
Anu Kruth
Trafikledsverket
enhetschef, kundrelationer
tfn 029534 3912
[email protected]