Usein kysyttyä Seinäjoen Pajuluoma
-
Ratapihan alueen maaperää on puhdistettu useita kertoja vuosien saatossa, muun muassa VR-Yhtymän ja ratahallintokeskuksen toimesta. Seinäjoen Pajuluoman kunnostaminen on kuitenkin haastava hanke, joka on vaatinut runsaasti eri vaiheissa tehtyjä ennakkotutkimuksia, vaihtoehtojen vertailua, vastuujakojen selvittämistä sekä viranomaislupamenettelyn.
-
Väylävirasto sekä Senaatin Asema-alueet Oy vastaavat Pajuluoman pilaantuneen sedimentin kunnostamisesta ratapihan ja veturitallien alueelta lähtöisin olevan pilaantuneisuuden osalta. Pilaantuneen sedimentin kunnostus tehdään viranomaisten asettamien määräysten mukaisesti.
-
Ei pelkästään sen vuoksi, vaikka pilaantuneisuus tuleekin hoitaa velvoitteiden mukaisesti. Senaatin Asema-alueet Oy kehittää omistamiansa asema-alueita myytäväksi. Alueita kehittäessä kohteista tehdään tarkat selvitykset myös mahdollisen pilaantuneisuuden osalta. Pajuluoman osalta puhdistaminen olisi tullut joka tapauksessa ajankohtaiseksi asema-alueen kehittämisen yhteydessä.
-
Tutkimusten ja niihin pohjautuvien ympäristö- ja terveysriskien arviointien perusteella on arvioitu, että pilaantuneesta sedimentistä voi aiheutua ajoittaista veden laadun heikkenemistä Pajuluomassa. Näin voi tapahtua etenkin voimakkaiden virtaamien aikaan. On myös arvioitu, että pilaantunut sedimentti voi jatkuvassa ihokosketuksessa aiheuttaa kohonneen riskin haitta-aineille altistumiselle.
-
Vaihtoehtoisia kunnostusmenetelmiä vertailtiin kunnostussuunnittelun yhteydessä. Valitun kunnostustavan yhtenä tärkeimpänä kriteerinä oli, että kunnostustöiden aikana mahdollisesti aiheutuvat haitalliset vaikutukset voidaan minimoida. Valituilla työtekniikoilla pyritään minimoimaan veden mukana kulkeutuvan hienoaineksen määrä. Pilaantuneen sedimentin poistoon kohdistuvat työvaiheet asuinkiinteistöjen lähellä tehdään talvisaikaan, jolloin mahdollisten hajuhaittojen arvioidaan jäävän vähäisiksi. Kunnostusalueella liikkuu maanrakennuskalustoa, jolloin syntyy tavanomaiseen maanrakennustyöhön vertautuvaa melua.
-
Korkeimmat haitta-ainepitoisuudet on todettu ratapiha-alueen ja Pultrantien välisellä uomaosuudella. Pultrantien ja Pohjan valtatien välisellä osuudella on myös todettu selvästi koholla olevia haitta-ainepitoisuuksia. Em. uomaosuudet on tarkoitus kunnostaa. Matalampia pitoisuuksia on todettu myös Pohjan valtatien pohjoispuolella.
-
Alueella on tehty valmistelevana työnä puuston poistoa loppuvuodesta 2024 alkaen. Urakan kilpailutusvaiheen arvioidaan valmistuvan keväällä 2025, joten varsinaiset kunnostustyöt voivat alkaa aikaisintaan keväällä tai kesällä 2025. Kunnostustyöt aloitetaan valmistelevilla työvaiheilla, kuten viivästysaltaiden ja työmaateiden rakentamisella. Arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 keväällä.
-
Pilaantuneen sedimentin kunnostushanke on yhteensovitettavissa asema-alueen muuhun kehittämiseen.
-
Hankkeen arvioidut kustannukset ovat 2,8 miljoonaa euroa.