Vuonna 1965 rakennetut Oulujoen sillat saneerattiin vuosina 2005-2006 periaatteella, jonka mukaan nykyiset kevyen liikenteen kaistat voidaan muuttaa kolmansiksi ajokaistoiksi. Vuoden 2017 aikana teetetyissä siltojen kantavuustarkasteluissa havaittiin kuitenkin ongelmia, joiden vuoksi silloille asetettiin painorajoitukset tammikuussa 2018. Vuoden 2013 ajoneuvoasetuksen mukaisia korotettuja kuormia ei voida sallia kaikilla kaistoilla eikä kolmansien kaistojen käyttöönotto ole mahdollista ilman vahvistustoimenpiteitä.
Alkuvuoden aikana laaditussa vaihtoehtotarkastelussa on tutkittu siltojen vahventamista ja siltojen uusimista kokonaan. Selvityksen lopputuloksena on, että siltojen uusiminen kokonaan myös välitukien osalta on kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu elinkaarikustannukset huomioiden. Tällä vaihtoehdolla varmistetaan myös moottoritien jatkokehittäminen. Ratkaisun kustannusarvio on n. 15 miljoonaa euroa.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan nyt valitulla vaihtoehdolla Suomen tärkeimmälle pohjois-eteläsuuntaiselle tieyhteydelle taataan pitkäaikainen ja kestävä ratkaisu. Muut vaihtoehdot olisivat johtaneet osittain väliaikaisiin ratkaisuihin ja siltaa olisi pitänyt vahvistaa myöhemmin, mikä olisi aiheuttanut myöhemmin merkittäviä lisäkustannuksia ja haittoja liikenteelle.