Hyppää sisältöön

Kouvola–Kotka/Hamina: Turvallisesti raiteilla

Julkaistu 28.8.2020

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeella uusitaan koko hankealueen turvalaitteet ja asetinlaitteet kaapelireitteineen, kaapelointeineen sekä asetinlaitetiloineen. Hankkeen turvalaiterakentamisesta vastaava projektipäällikkö Tommi Mäkelä Rejlers Finland Oy:stä kertoo, miten ja miksi turvalaitteet päivitetään.

Ratahankkeella uusitaan hankealueen turvalaitteet ja asetinlaitteet.
Radan kapasiteettia saadaan uuden järjestelmän ansiosta kasvatettua merkittävästi ja turvallisesti nykymääräysten mukaisesti.

Junien liikennöinnissä käytetyillä turvalaitteilla on suuri merkitys, sillä ne mahdollistavat käytännössä turvallisen liikennöinnin rataverkolla.

- Turvalaitteiden tehtävä on turvata junan kulku koko sen reitin ajan. Kuljettaja toki ajaa junaa, mutta ennen junan liikkeelle lähtöä liikenteenohjaaja asettaa junalle kulkutien esimerkiksi asemalta seuraavalle asemalle. Asetinlaite valvoo, että liikenteenohjaajan asettama kulkutie on turvallinen. Järjestelmä vääntää vaihteet oikeaan suuntaan, jotta toinen juna ei pääse samalle raiteelle. Opastimilla annetaan tietoa kuljettajalle reitistä, Tommi kertoo.

Turvalaitteisiin kuuluvat myös ulkolaitteet, eli esimerkiksi kaapelit, akselinlaskijat, muun muassa junalle tietoa radan nopeusrajoituksista antavat baliisit sekä maanlaajuinen junankulunvalvontajärjestelmä JKV.

Turvalaitteiden uusiminen käytännössä

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeella tehdään siis iso päivitys turvalaitteisiin – ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vanhat ovat tulleet käyttöikänsä päähän.

- Radan kapasiteettia saadaan uuden järjestelmän ansiosta kasvatettua merkittävästi ja turvallisesti nykymääräysten mukaisesti, Tommi sanoo.

Turvalaitehankintaprosessi on paraikaa käynnissä, ja sopimus on Tommin mukaan tarkoitus solmia joulukuussa 2020 ja käynnistyä keväällä 2021. Erillisessä urakassa toteutettava asetinlaitetilojen rakentaminen aloitetaan sekin ensi vuoden puolella. Turvalaitehankintakokonaisuus on aikataulutettu siten, että uusi järjestelmä on kokonaan käytössä 2023.

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeella pilotoidaan Suomessa uutta järjestelmää

Hankkeen turvalaitehankinnan tekee astetta haastavammaksi se, että hankkeella tullaan ottamaan käyttöön Suomessa uusi eurooppalainen järjestelmä, ”European Train Control System”, eli ETCS.

- Suomessa ei ole vielä kokemusta ETCS:stä, mutta meidän hankkeemme testikäytön jälkeen sitä on tarkoitus ottaa käyttöön myös muualla maassa, ja se tulee korvaamaan tulevaisuudessa JKV-järjestelmän. Teemme hankkeella tässä yhteistyötä Suomen tulevaisuuden rautatieliikennettä selvittävän Digirata-projektin kanssa, Tommi kertoo.

 

PIENI TURVALAITESANASTO

  • Opastin = "junaradan liikennevalo", jolla välitetään junien kuljettajille valo-opasteiden avulla tietoa edessä olevan ratalinjan tilasta, ja joilla junaliikennettä ohjataan
  • Baliisi = keltainen tai harmaa litteä laatikko pareittain kiskojen välissä, välittää veturin ajotietokoneelle informaatiota opasteista, nopeusrajoituksista ja radan geometriasta
  • JKV-järjestelmä = koko Suomen kattava junankulunvalvontajärjestelmä, varmistaa junakaluston turvallisen liikkumisen baliisien avulla. Tarvittaessa pysäyttää junan.
  • Digirata = selvitysprojekti, joka selvittää edellytyksiä Suomen tulevaisuuden rautatieliikenteelle

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta