Kuva: Tornionjoen kääntösilta avattuna 1920-luvulla.
Rajasilta
Tornionjoen sillan kokonaispituus on 415,25 metriä. Se suunniteltiin 1915 vuoden 1914 kuormakaaviolla. Tämä mahdollistaa edelleen nykyisen liikenteen 22,5 tonnin akselipainolla, mutta ei enää mahdollista korotusta 25 tonniin.
Tehdyn valtiosopimuksen mukaan Ruotsi vastasi koko sillan rakentamisesta. Sillalla on ollut aikaisemmin avaamismahdollisuus. Tasavartisen ristikkokääntösillan jännepituudet ovat 2 x 34,8 metriä. Laiva-aukkojen leveydet olivat 30 metriä. Valtakunnan raja kulkee 2,4 metriä kääntösillan keskiötapista itään päin. Aikanaan Suomi kuitenkin kustansi puolet kääntösillasta eli hitusen Ruotsinkin rataverkkoa. Kääntösillan koneisto sijaitsi Ruotsin puolella, joten sillan kääntäminenkin kuului Ruotsille. Kunnossapitosopimuksessa vuodelta 1924 sovittiin, että Ruotsi huolehtii koko kääntösillan kunnossapidosta. Sillalta jäi siten Suomen kunnossapitoon kaksi itäisintä jännettä. Viimeksi Suomen puolen jänteet on maalattu 1979, Ruotsin puolen eri värillä 1994. Sillan ratakiskot ja siltapelkat uusittiin viimeksi 2014.
Kun Tornio sai ulkosatamakseen Röytän ja Haaparanta vastaavasti Nikkalan, loppui sillan avaamistarve. Satamarata Torniosta Röyttään valmistui 11.9.1928. Röytän liikenne käyttää Tornion ratapihalta Röytän erkanemisvaihteelle saakka Haaparannan rataa. Paikalle tuli heti alusta alkaen opastimet, jollaiset useaan kertaan modernisoituina ovat yhä käytössä. Tornionjoen kääntösillan opastimet poistettiin käytöstä 21.10.1985. Tällöin sillan kääntömahdollisuus lopullisesti ja virallisesti poistettiin. Käytännössä siltaa ei oltu avattu vuosikymmeniin.
Rajasillan lisäksi radalla on toinenkin iso ristikkosilta, 3-jänteinen Pirkkiönjoen ristikkosilta vuodelta 1917. Tämä silta on avarrettu 2001 yläosastaan siten, että sille mahtuu tulevaisuuden sähköistyskin ilman suurempia muutoksia. Sen sijaan rajasillan yläosaa joudutaan avartamaan, kun rataosa sähköistetään.
Tornion aseman ja keskustan välille valmistui 1939 maantiesilta, joka lopetti paikan lauttaliikenteen. Tämä silta vaurioitui pahoin tulipalossa 16.4.1962. Nyt rautatiesilta jouduttiin avaamaan väliaikaisesti myös autoliikenteelle. Se tapahtui luonnollisesti junien kulun lomassa. Seuraavana talvena Tornionjoen yli tehtiin autoille jäätie ja jäiden lähdettyä paikalle tehtiin pioneerisilta. Autoliikenne rautatiesillalla jäi siten varsin lyhytaikaiseksi.
Tornio ja ensimmäinen maailmansota
Ensimmäisen maailmansodan syttyminen muutti Tornion asemaseudun elämän täysin elokuussa 1914. Torniosta tuli sotaa käyvän Venäjän keisarikunnan portti länteen. Koska Ruotsin rautatie päättyi siinä vaiheessa Ruotsin Karunkiin eli noin 20 kilometriä pohjoiseen, Suomen senaatti päätti pikaisesti käynnistää rautatien rakentamisen Suomen Karunkiin. Tornio–Karunki-rata valmistuikin pikavauhtia niin, että ensimmäinen juna Karunkiin liikennöi jo 5. tammikuuta 1915 eli kaksi kuukautta rakentamisen aloittamisesta. Nyt pienestä Karungista tuli puoleksi vuodeksi idän ja lännen välisen liikenteen solmukohta. Sota ja varsinkin miinoitukset tekivät laivaliikenteen hyvin vaaralliseksi. Ainoa turvallinen reitti kulki rautateitse ja siis Karungin kautta. Ruotsin Karunkiin syntyi hetkessä väliaikainen parakkikaupunki hotelleineen, pankkeineen ja rajanviranomaisten konttoreineen. Päivittäin paikalle saapui 500–600 matkustajaa.
Kesään 1915 mennessä Ruotsi oli jatkanut rataansa Karungista Haaparannalle asti, joten liikenne keskittyi sen jälkeen Karunkien sijasta Tornion ja Haaparannan välille. Ensimmäiset junat kulkivat Haaparantaan kesäkuussa 1915. Tällöin tavara- ja henkilökuljetukset aloitettiin suoraan Haaparannalta Tornion asemalle. Postinkuljetusta varten rakennettiin ilmarata. Raskaampaa tavaraa kuljetettiin proomuilla tai talvella jäitse. Haaparantaan rakennettiin tässä vaiheessa väliaikainen puinen asemarakennus.
Haaparannan kaupunki rakennutti satamaradan Tornionjoen rantaan. Yhdelle pistoraiteelle tehtiin normaaliraiteiset raiteet, toiselle puolestaan vei kapearaiteinen hevosvetoinen rata.
Tornioon oli sodan aikana muodostunut suurehko varuskunta. Rautatieaseman välittömässä läheisyydessä oli osa venäläisten sotilaiden kasarmirakennuksia. Tämän vuoksi rautatieaseman seudulla käytiin osana Suomen sisällissotaa taistelut, jotka Tornion seudulla saivat vapaussodan luonteen, koska vastapuolena olivat yksinomaan venäläiset sotilaat. Taistelut käytiin 6.2.1918, jolloin Saksasta tulleiden jääkärien johtamat suojeluskuntajoukot valtasivat asema-alueen venäläisiltä. Tornion taistelun muistoksi vanhan asemarakennuksen eteen pystytettiin vuonna 1937 muistomerkki.
Kun Tornion ja Haaparannan välinen rata 1919 valmistui, oli ensimmäinen maailmansota ja sen aiheuttama poikkeuksellisen vilkas liikenne ohi. Rata valmistui rauhanajan melko rauhalliseen liikenteeseen.
Haaparannan satamarata jäi tarpeettomaksi rajasillan valmistumisen jälkeen ja se purettiinkin pian pois.
Sata vuotta radan liikennettä
Röytän radan rakentamisen aikoihin Tornioon rakennettiin myös uusi asemarakennus. Se valmistui 1928. Rakennus tehtiin punatiilestä, josta tuli erikoisuus sen ajan asemarakennusten joukossa. Vaikutteita tuli varmaankin Haaparannan asemarakennuksesta, joka on komea punatiilinen rakennus.
Pikajunaliikenne Helsingin ja Tornion/Haaparannan välillä päättyi 1965. Suorat matkustajajunat etelästä alkoivat ajaa siitä alkaen Rovaniemelle, kun sinne asti oli valmistunut raskas kiskotus lokakuussa 1964. Tornion makuuvaunuja vedettiin vielä omalla syöttöjunallaan Kemiin, kunnes 1967 tämä liikenne päättyi ja Tornion liikennettä alettiin hoitaa yksinomaan lättähattukalustolla.
Suomen kalustolla ajettu matkustajaliikenne Haaparantaan päättyi 1988; Ruotsin matkustajaliikenne jatkui kuitenkin Tornioon 17.8.1992 saakka. Loppuvuosina radan henkilöliikenne oli suosittu erityisesti nuorten InterRail-matkustajien keskuudessa; paikallista asioimista se ei juurikaan palvellut. Kesällä 2000 Bodenin ja Haaparannan välillä oli väliaikaisesti henkilöliikennettä, mutta sitä ei enää ulotettu Tornioon saakka.
Tavaraliikenteestä entinen kansainvälinen vaunukuormaliikenne on kutistunut kokonaan pois. Radalla kulkee jonkin verran terästuotekuljetuksia ja satunnaisesti muutakin rahtiliikennettä. Suurin sallittu nopeus radalla on 40 km/h.
Tornio–Haaparanta-välin turvalaitteet päivitettiin viimeksi 2016. Vaihtotyönä tapahtuvaa liikennettä turvaavat raideopastimet. Nykyään liikenteenohjauksen sijasta luvat vaihtoliikkeisiin kysyvät veturinkuljettajat.