Tasoristeyksiä poistetaan pääsääntöisesti ratojen perusparannuksen ja kehittämishankkeiden yhteydessä. Tämä johtuu siitä, että tasoristeysten yli- ja alikulut sekä puolipuomilaitokset ovat kustannuksiltaan kalliita ratkaisuja. Uusissa tasoristeysturvallisuuden toimintalinjoissa nostetaan esiin, että turvallisuutta voi parantaa myös halvemmilla ratkaisuilla.
”Liikenneviraston pilottihankkeessa kokeillaan parhaillaan huomiovalojärjestelmää, joka saa sähkön aurinkoenergiasta ja akuista. Tätä teknologiaa hyödyntäen voisimme rakentaa myös puolipuomilaitoksia sellaisiin paikkoihin missä tasoristeyksen lähistöllä ei ole sähköliittymää”, kertoo ylitarkastaja Jarmo Koistinen.
Koistinen sanoo, että juuri valmistuneet tasoristeysturvallisuuden toimintalinjat tuovat selkeyttä tärkeään turvallisuustyöhön. ”Yhtenäisistä vuoteen 2030 ulottuvista toimintalinjoista saamme nyt vankan selkänojan tasoristeysten toimenpideohjelman tekemiseen.”