Tampere on keskeinen raideliikenteen solmukohta Suomessa, joka palvelee lähi- ja kaukoliikenteen matkustajien lisäksi tavaraliikennettä valtakunnallisesti. Edelliset Tampereen ratainfraan kohdistuneet investoinnit on tehty vuonna 1997, jonka jälkeen rautatieliikenteen tarpeet ovat muuttuneet merkittävästi.
"Vihreä liikenne on globaalisti kasvava ilmiö, mikä tukeutuu rautateihin. Henkilöliikenteen määrissä tapahtuu muutoksia, kun matkustajamäärät ovat kasvussa. Myös tavaraliikenteen logistiikkaketjut ovat muutoksien alla ja sieltä voi nousta uusia tarpeita. Ukrainan sodan myötä Venäjältä tuotu tuontipuu on korvattu muun muassa kotimaisella tuotannolla ja se on myös vaikuttanut tavaraliikenteen reitteihin", taustoittaa Heiskanen rautatieliikenteen ja ratahankkeisiin liittyviä tekijöitä.
Tampereen henkilöratapiha -hanke sijaitsee keskeisellä paikalla kaupungin keskustassa ja nivoutuu yhteen Tampereen kaupunkikehityksen kanssa. Tampereen kaupungilla onkin menossa useita keskustan kehityshankkeita, joiden toteuttaminen on osaltaan riippuvainen henkilöratapihan uudistamisesta. Tämän lisäksi hanke on osa suurempaa kokonaisuutta, sillä henkilöratapihan parantaminen mahdollistaa osaltaan muun muassa pääradan sekä Tampere–Jyväskylä ja Tampere–Pori-rataosien kehittämisen sekä Digiradan kehitystyön.
Näin keskeisessä ja monitahoisessa hankkeessa on kartoitettava ratainfrastruktuurin tarpeiden lisäksi myös Tampereen ja seutukunnan tarpeet sekä huomioitava nämä hankkeen suunnittelussa.
"Tampereella on houkuttelevuutta sekä tarve korkealuokkaisille matkustajaliikennepalveluille ja tavaraliikenteelle. Eri tarpeiden tunnistamista ja hankkeen suunnitteluratkaisuja ei kannata tehdä lyhytnäköisesti, vaan aikajänne on ulotettava riittävän kauas", kertoo Heiskanen. Tampereen keskustan lisäksi kaupungissa ja seutukunnalla on muita kehittyviä alueita. Tulevaisuudessa tiivistyvät ja uudet alueet voivat tuoda muutostarpeita liikennekapasiteettiin.