Liikennevirasto uudisti kesällä 2015 organisaatiotaan muodostamalla Suunnittelu ja hankkeet-toimialan, jonka tehtävät ulottuvat liikennejärjestelmäsuunnittelusta tie-, rata- ja vesiväylähankkeiden suunnitteluun sekä eduskunnan päättämien kehittämisinvestointien toteutukseen.
- Organisaation uudistaminen oli perusteltua, koska näin suunnittelu ja toteutus saatiin lähemmäs toisiaan. Samalla käynnistettiin suunnitteluprosessin ja sisällön uudistaminen, Rami Metsäpelto kertoo.
Pitkän linjan liikenneviranomaisena toimialaa vetämään ryhtynyt Metsäpelto korostaa kokonaisuuden optimoinnin tähdellisyyttä. Liikennevirastolla organisaationa on tähän hyvät mahdollisuudet, koska nyt koko liikennemuotojen kirjo on saman katon alla.
- Toki yksittäisten liikennemuotojen sisälläkin on tarvetta liikenneverkon kehittämiseen. Esimerkiksi osa rataverkon välityskyvyn riittävyyden varmistamista sekä teollisuudelle tärkeiden rataosien sähköistystä ja akselipainojen nostoa olisi tarvetta jatkaa. Elinkeinoelämälle aiheutuu tarpeettomia logistisia lisäkustannuksia, kun sähköveturi joudutaan vaihtamaan dieselkäyttöiseen kesken matkan, hän pohtii.
Nyt kun teolliset investoinnit Suomessa ovat pitkästä aikaa piristyneet, Liikenneviraston yhtenä tehtävänä tulee Metsäpellon mukaan olla sen varmistaminen, että tehtaan tai muun investoinnin valmistuessa tarvittava infra on kunnossa.
- Näemme roolimme pikemminkin infrakumppanina ja mahdollisuuksien tarjoajana. Esimerkiksi Äänekosken biotuotetehtaan osalta olemme pyrkineet huolehtimaan siitä, että koko ketjun liikenneinfra toimii niin hyvin kuin vain käytettävissä olevan rahoituksen avulla on mahdollista.