Sommarens fem veckor långa avbrott i tågtrafiken på kustbanan främjar utvecklingen av sträckan Karis–Köklax

Julkaistu 23.6.2025 14.50

 

Utvecklingsprojektet för kustbanan på sträckan Karis–Köklax nyttjar effektivt sommarens fem veckor långa avbrott i tågtrafiken för att främja byggarbetena. Avbottet börjar måndagen den 23.6.2025 och fortsätter till slutet av juli.

Sommaren 2025 är en av de viktigaste perioderna för projektet Karis–Köklax. Det fem veckor långa, oavbrutna avbrottet i tågtrafiken (23.6–27.7) beror på omfattande byggarbeten inom utvecklingen av Esbo stadsbana. För att projektarbetet ska framskrida är det nödvändigt med ett längre avbrott i tågtrafiken. Under avbrottet ersätts alla närtåg mellan Alberga och Sjundeå, samt fjärrtåg mellan Helsingfors och Karis med bussar.

I projektet Karis–Köklax utnyttjas avbrottet i tågtrafiken fullt ut för att samtidigt genomföra flera kritiska arbetsfaser. För första gången på årtionden utförs omfattande och enhetliga arbeten på banavsnittet: hela sträckan mellan Karis och Köklax genomgår betydande arbeten, såsom grundlig renovering av tunnlar, förstärkning av järnvägens fundament samt säkerhetsförbättrande ombyggnader av underfarter och säkerhetsanordningar, undergångar och säkerhetsanordningar.

"Det enhetliga och långa tågstoppet möjliggör att byggarbetet kan genomföras effektivt, tryggt och med hög kvalitet. Vi förstår att ett så långt avbrott kräver tålamod och flexibilitet från resenärerna, men det hjälper till att minimera långsiktiga störningar. När arbetena kan utföras utan ständiga avbrott, kan vi bättre hålla tidtabellen och kan undvika fler kortare avbrott under de kommande månaderna", säger projektledare Erkki Mäkelä från Trafikledsverket.

Sommarens arbetsfaser lägger grunden för ett lyckat projekt

Sommarens byggarbeten utförs på flera platser samtidigt. Följande entreprenader pågår:

  • Byggandet av Jeppas undergång och förbättringen av banans stabilitet. Samtidigt avlägsnas plankorsningen och gång- och cykelvägar byggs. Huvudentreprenör är YIT Infra Oy, och entreprenaden blir färdig till slutet av 2025.
  • En grundlig renovering av tunnlarna i Lillgård och Riddarbacken, där isoleringen förnyas och strukturerna förstärks. Entreprenör är GRK Suomi Oy och arbetet blir färdigt till slutet av 2025.
  • En förbättring av stabiliteten på sträckan Ingå–Karis, fas 1: cirka 4,5 kilometer, slutförs i oktober 2025. Kreate Oy ansvarar för utförandet.
  • Dessutom inleds arbetet för att förbättra tillgängligheten på stationerna i Ingå och Karis, samt för att förnya säkerhetsanordningarna på hela sträckan Köklax–Karis.

Utvecklingen av kustbanan säkrar framtidens trafik

Sträckan Karis–Köklax utgör ungefär en tredjedel av den nationellt betydelsefulla sträckan mellan Helsingfors och Åbo. Banan har varit i bruk sedan 1903 och den går igenom varierande terräng, vilket medför sättningar och tekniska utmaningar. Flera tunnlar har också nått slutet av sin livscykel och kräver en grundlig renovering.

År 2022 reste 1,59 miljoner fjärrtrafiksresenärer sträckan och cirka två miljoner resor gjordes i närtrafiken mellan Köklax och Sjundeå. Målet med utvecklingen av kustbanan är att säkerställa en trygg och störningsfri järnvägstrafik som också uppfyller framtidens behov.

Projektet omfattar både grundliga renoveringar och utvecklingsåtgärder. Arbetena genomförs i etapper under åren 2025–2028. Kostnadsberäkningen är cirka 80 miljoner euro. Arbetet är planerat så att effekten för resenärer och godstrafik är så kontrollerad som möjligt.

Viktigaste arbetsfaserna och entreprenaderna sommaren 2025:

  • Förnyande av Jeppas undergång och avlägsnande av plankorsningen (YIT Infra Oy)
  • Renovering av tunnlarna i Lillgård och Riddarbacken (GRK Suomi Oy)
  • Förbättring av stabiliteten på sträckan Ingå–Karis, fas 1 (Kreate Oy)
  • Förbättring av tillgängligheten på stationerna i Ingå och Karis
  • Förnyande av säkerhetsanordningarna på sträckan Köklax–Karis
  • Planering av dubbelspår i Sjundeå och utveckling av stationsområdet
  • Förutredning av sidospåret och gångvägen till Ingå djuphamn

Tilläggsinformation:
Juha Tapper, projektingenjör, Trafikledsverket
tel. 029 534 3486
[email protected]

Tilläggsinformation om projektet:
vayla.fi/sv/utveckling-av-kustbanan-karis-koklax