Riskträd avlägsnas på banavsnittet Hyvinge–Karis

Julkaistu 21.3.2025 10.00

I projektet elektrifiering av banan Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningarna avlägsnas riskträd på banavsnittet Hyvinge–Karis i banans omedelbara närhet i kommunerna Raseborg, Lojo, Vichtis, Nurmijärvi och Hyvinge. Målet är att få bort höga träd och buskar längs banan. Arbetet inleds omedelbart med markeringsarbeten i terrängen och slutförs i sin helhet före utgången av mars 2026. Entreprenör är SMP Infra Oy.

Avlägsnande av riskträd är en nödvändig säkerhetsåtgärd med tanke på järnvägssäkerheten, där trädbestånd avlägsnas från järnvägens skyddsområde, dvs. området utanför järnvägsområdet. Genom att avlägsna träd strävar man efter att förhindra att träd faller över järnvägen, eftersom de orsakar betydande olägenheter för järnvägstrafiken. På största delen av bannätet räknas som järnvägens skyddsområde ett område som ligger 30 meter från mittlinjen av det yttersta spåret.

"Vi kommer att avlägsna träd även under fåglarnas häckningsperiod 1.4 – 30.7. Under häckningstiden undersöks dock träden av en ornitolog innan de avlägsnas. På så sätt säkerställer vi att vi inte avlägsnar fåglarnas häckningsträd", berättar Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.

Träd kan också behöva tas bort från skogsområden som tillhör privata markägare och ligger i omedelbar närhet av järnvägen. Dessa fall granskas fastighetsvis och man strävar efter att hitta en lämplig åtgärdslösning för kritiska träd i samarbete med fastighetsägaren. I samband med avlägsnandet av riskträd beaktas också träd som skulle växa till riskträd inom den närmaste framtiden, dvs. de avlägsnas samtidigt, eftersom det inte är möjligt att avlägsna riskträd årligen.

"Vi har genomfört miljöutredningar innan vi avlägsnat riskträd, där har vi undersökt till exempel förekomsten av hotade djur- och växtarter i området. Vid följer de anvisningar vi fått från NTM-centralen vid avlägsning av träd", fortsätter Sakki.

Mer information:

Welado: projektchef Jyrki Laine, tfn 040661 6041, [email protected]

Trafikledsverket: Harri Sakki, projektchef, tfn 029534 3211, [email protected]

Följ projektet:

https://vayla.fi/sv/alla-projekt/hango-hyvinge

I projektet för elektrifieringen av banan Hyvinge–Hangö och förbättringen av plankorsningar elektrifierades den 149 km långa enkelspåriga banan mellan Hyvinge och Hangö, och säkerheten vid plankorsningarna på förbindelsesträckan förbättrades.