Perinteinen tapa hallita junaliikenteen raidekapasiteettia oli se, että kulloinkin tarkasteltavan rataosuuden alku- ja loppupäästä vastaavat junasuorittajat sopivat junien kulusta ja kapasiteetin jakamisesta. Tällä oli tietenkin ratkaiseva merkitys junaliikenteen turvallisuuden kannalta. Sitä mukaa kun liikenteen volyymi on kasvanut ja vuorovälit tihentyneet, tämän perinteisen tavan rajat ovat tulleet vastaan. Viimeistään vuonna 2007, jolloin tavaraliikenne rautateillä avattiin kilpailulle, kokonaisuus mutkistui.
- Meidän on näissä tilanteissa huolehdittava siitä, että tasapuolisuus toteutuu. Toisin sanoen ratakapasiteettia on myönnettävä eri liikennöitsijöille samanlaisin ehdoin, korostaa Pasilassa sijaitsevan Rataliikennekeskuksen päällikkö Timo Hämäläinen.
Liikennevirasto ostaa operatiivisen liikenteenohjaustyön palveluntuottajalta, Finrail Oy:ltä. Liikenneviraston Rataliikennekeskukseen on keskitetty liikenteen kokonaishallinta. Rataliikennekeskus valvoo rautatieliikenteen sujumista ja valtion rataverkon tilaa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.