"Odottamattomia yllätyksiä ei pohjatutkimusten myötä ole tullut eteen. Lähtötiedot ovatkin pohjatutkimusten osalta tässä projektissa poikkeuksellisen hyvät. Aiemmissa suunnitteluvaiheissa tehtyä aineistoa on myös hyvin saatavilla", kertoo geotekniikan projektipäällikkö Janne Kaitainen Sitowiseltä.
Aiempi pohjatutkimustieto on onnistuneesti tallennettu digitaalisessa muodossa geologian tutkimuskeskuksen aineistoihin. Vuonna 2010 valmistunut yleissuunnitelma ja nykyisen radan rakennussuunnitelma ovat suunnittelijoiden käytettävissä.
Kustannustehokkaita ratkaisuja haetaan
"Liminka-Oulu ratasuunnittelukohde ei pohjaolosuhteiden osalta ole poikkeuksellisen vaativa. Toki tiivis pohjamaa ja kallio ovat syvällä, minkä vuoksi paalupituudet esimerkiksi siltakohteissa tulevat olemaan suurehkoja. Yleissuunnitelmassa on esitetty paljon suhteellisen edullisia pohjanvahvistusratkaisuja, kuten esikuormitusta ja vastapenkereitä", Kaitainen sanoo.
Yleissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut ovat käyttökelpoisia myös uutta kaksoisraidetta suunniteltaessa. Pohjanvahvistuksen osalta näyttäisi siltä, että kustannukset pysyvät maltillisina.
"Esimerkiksi massiivisia paalulaattoja, stabilointikenttiä tai muita kalliimpia pohjanvahvistusratkaisuja ei ole nykyisten lähtötietojen pohjalta tehdyissä alustavissa arvioissa suunnitteilla", Kaitainen lisää.
Lisäksi radan rakennekerroksia varten pois kaivettavat maamassat pyritään hyödyntämään muun muassa meluntorjunnassa ja vastapenkereissä soveltuvilta osin.