Hyppää sisältöön

Projekti-insinööri Saramaria Cowell: Yhteisvoimin kohti toimivaa ja turvallista lopputulosta

Julkaistu 14.11.2022

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimisen parissa ahertaa iso joukko ammattilaisia, jotka varmistavat, että hanke edistyy sujuvasti ja aikataulussa. Yksi heistä on helmikuussa 2022 hankkeeseen mukaan liittynyt Väyläviraston projekti-insinööri Saramaria Cowell.

”Sijaistan projektipäällikköä ja vastaan hänen kanssaan jaettujen hankkeeseen liittyvien osakokonaisuuksien toteuttamisesta. Näistä esimerkkinä muun muassa laatuun ja turvallisuuteen liittyvät kokonaisuudet, joissa olen tiiviisti mukana.”

Projekti-insinöörin työ on tarkkaa puuhaa, jossa aikaisempi kokemus tiehankkeista on eduksi.

”Työssäni on tärkeää, että hallitsee olennaiset asiayhteydet ja tuntee rakennusprosessin eri vaiheet. Lisäksi työ vaatii itsenäistä työotetta sekä kykyä aikatauluttaa ja priorisoida”, kertoo Cowell.

Syksyn aikana hankealueella aloitetaan ensimmäiset työt, joilla valmistellaan itse siltatyömaiden käynnistymistä. Merkittävimmät liikennejärjestelyt ajoittuvat vuosille 2023–2025.

”Rakentamisessa on tärkeää, että ainoa tieyhteys saaristoon ei katkea. Olemme hankkeessa tunnistaneet kriittisiä työvaiheita ja pyrkineet varautumaan niihin. Varmasti rakentamisen aikana saattaa ilmaantua joitain yllätyksiä, mutta yritämme tietysti mahdollisimman hyvin ottaa kaikki erilaiset tilanteet huomioon”, Cowell toteaa.

Silta, meri, rantamaisema.

Saramaria Kirjalansalmen sillan hankealueella seuraamassa työmaatukikohdan pohjatöiden valmistumista. 

Oppien jakamista hyvässä hengessä

Projekti-insinöörin sydäntä lähellä on erityisesti liikenneturvallisuus ja teiden hoidettavuus. Cowellille on tärkeää, että työssä pääsee kehittämään toimivia ratkaisuja ja vaikuttamaan siihen, että tiet ovat turvallisia kaikille käyttäjille. Ennen Kirjalan- ja Hessundinsalmen siltojen uusimista Cowell työskenteli ELY-keskuksessa maanteiden kunnossapidon parissa. Näistä opeista on paljon hyötyä myös siltojen rakentamisessa, tosin hieman eri vinkkelistä.

”Olen aikaisemmissa tehtävissä enemmänkin hoitanut teitä kuin rakentanut niitä. Tässä hankkeessa olen kuitenkin päässyt vaikuttamaan hoidettavuuteenkin kertomalla, mitkä ratkaisut eivät ehkä ole kaikista parhaita kunnossapidon kannalta”, kertoo Cowell.

Siltojen kehitysvaihe allianssikumppaneiden kesken on sujunut Cowellin sanoin oikein mallikkaasti. Työtä tehdään avoimesti hyvässä hengessä ja yhdessä pohtien sopivia ratkaisuja.

”On ollut hienoa nähdä ja seurata vierestä, miten esimerkiksi suunnittelijat suunnittelevat siltoja ja muita tierakenteita. Hankkeessa on mukana niin paljon ammattitaitoisia ihmisiä, että paljon on myös oppinut muita kuunnellessa”, Cowell kehuu.

silta, meri, ranta.

Saramarian pyöräretkeltä napattu kesäinen maisema Kirjalansalmen sillalta.

Katse kohti näkyviä tuloksia – luonnonkauniista maisemista nauttien

Projektitoimiston ja rakennustyömaan välillä työnsä puolesta liikkuva projekti-insinööri nauttii vapaa-ajallaan luonnon rauhasta. Kaikenlainen liikkuminen luonnossa, kuten vaeltaminen tai pyöräily, tuo mukavaa vastapainoa hektiselle työlle. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen hankealueen upeita saaristomaisemia kelpaa tosin ihailla myös vapaa-aikana.

”En voinut pysyä hankealueelta pois kesälomallakaan, sillä kävin pyöräilemässä Saariston rengastien ja pääsin siinä samalla ihailemaan nykyisiä siltojakin”, Cowell naurahtaa.

Tulevalta Cowell odottaa etenkin sitä, että Kirjalansalmen sillan teräsrakenne valmistuu ja siltojen kannet saadaan valettua. Näin rakentamisen tuloksia pääsee vihdoin näkemään omin silmin. Siltojen rakentamisessa Cowellia motivoi erityisesti se, että oman työn tulokset ovat konkreettisia ja pitkäaikaisia.

”On hienoa, että neljän vuoden päästä voin kulkea uudella sillalla ja ajatella, että olen ollut mukana rakentamassa tätä.”
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta