Hyppää sisältöön

Oulun seutu näyttää, miten pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä tehdään suunnitelmista totta

Julkaistu 29.10.2018

Lähteäkö liikkeelle autolla, kävellen vai pyöräillen? Tähän toivotaan valtioneuvostoa myöten vastaukseksi jälkimmäisiä vaihtoehtoja. Oulu loistaa pyöräilyn tilastoissa. Missä piilee pyöräilyn suosion salaisuus alueella, jossa sää on usein kylmempi kuin etelässä?

Kun suomalainen valitsee kulkuvälinettä, tilaston (v. 2016) mukaan koko maassa pyöräilyn valitsee keskimäärin 8 % liikkujista. Oulun seudulla sen valitsee 16 %. Kestävän liikkumisen asiantuntija Päivi Hautaniemi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta kertoo, että seudulla on vahvat perinteet sekä pyöräilyyn, että yhteistyöhön liikennejärjestelmän kehittämisessä yleensäkin.

”Seudun kävelyn ja pyöräilyn työryhmässä ovat mukana paikallinen ELY-keskus, Oulun kaupunki, seudun muut kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan Liitto. Yhteisessä työssä on päästy pyöräilyinfraa koskevista suunnitelmista toteutukseen. Keskeisintä tällä hetkellä on kehittää pyöräilyn pääreitistöä.”

Pääreitit ja kehäreitit, uudenlaiset opasteet

Pyöräilyn pääreitistö muodostuu kahdestatoista Oulun keskustaan suuntautuvasta reitistä ja niitä yhdistävistä kehäreiteistä. Tavoitteena on, että pääreitistö erottuu selkeästi muusta pyöräilyn reitistöstä. Kesällä 2018 valmistui osa Oulun keskustaa ja Linnanmaan kampusaluetta yhdistävästä Baanasta. Baanalla pyöräily ja jalankulku on erotettu toisistaan, pyöräilijöille tarkoitettu osa on päällystetty punaisella asfaltilla ja pyöräilyn suunnat on erotettu toisistaan. Pyöräily Baanalla on sujuvaa, koska sivusuunnilta Baanalle tulevat ovat väistämisvelvollisia ja reitillä olevissa liikennevaloissa käytetään pyöräilijät tunnistavaa tutkatekniikkaa.

”Ensi kesänä pyöräilyn pääreittien viitoitusta tullaan täydentämään uuden tieliikennelain mukaisilla merkeillä ja metrokarttamaisilla opastustauluilla. Pääreitille päästyään pyöräilijä voi luottaa siihen, että opasteet johdattavat perille”, Hautaniemi kertoo.

Oulun seudun keskeisimpien bussipysäkkien pyöräpysäköintiin ollaan myös panostamassa. Tämä luo paremmat edellytykset käyttää pyörää osana matkaketjua. Oulun kaupunki valmistelee myös kaupunkipyörien hankintaa.

Yhtenäinen talvikunnossapito

Niin pohjoisessa kuin ollaankin, talvipyöräilyyn panostetaan Oulun seudulla määrätietoisesti – eikä syyttä. Talvella 9 % Oulun seudun liikkujista valitsee kulkupeliksi pyörän. Siis useammin, kuin suomalaiset keskimäärin pyöräilevät, kun otetaan kesähelteetkin laskuihin mukaan.

”Valittua osaa pyöräilyn pääreiteistä hoidetaan omassa talvihoitourakassaan. Mukana on Oulun kaupungin, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Kempeleen kunnan väyliä yhteensä 130 km. Näin pyöräreittien kunto on yhtenäinen, vaikka väylänpitäjä vaihtuukin. Oulunliikenne.fi-verkkopalvelusta pyöräilijä voi täysin reaaliaikaisesti katsoa, missä urakkaa hoitavat lumiaurat kulloinkin ovat liikenteessä”, kertoo Hautaniemi.

”Tyylivappaasti ja turvallisesti”

Pyöräilyn arvostusta pyritään nostamaan vielä lisää: sille on luotu brändi sloganilla ”Tyylivappaasti ja turvallisesti”. Brändi jalkautuu pyöräilyn pääreittien varsille mm. metrokarttamaisin opastein ja brändiä hyödynnetään myös markkinoinnissa. Markkinoinnin pääviesti on, että pyöräilyn ilosanoma kuuluu kaikille. Pyöräillä voi urheilumielessä tai ihan muuten vaan – varusteista tai pyörämallista ei tarvitse stressata.

Tärkeä osa toimenpiteiden vaikuttavuuden seurantaa on pyöräilyn määrien seuranta ja analysointi. Pyöräilyn pääreitistöllä on useita pyöräilyn laskentapisteitä ja tulevana kesänä lisätään näyttötaulullisia laskureita. Näistä pyöräilijä itsekin näkee, monesko päivän polkija sattuu olemaan.

Lisätiedot:

Kestävän liikkumisen asiantuntija Päivi Hautaniemi, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 040-571 6067, [email protected]

Kestävän liikkumisen asiantuntija Maija Rekola, Liikennevirasto, puh. 029 534 3058, [email protected]

Verkossa:

Video Oulun kävely- ja pyöräilyteiden kunnossapidosta: https://vimeo.com/263107665/77a22aa42b

Liikenne- ja viestintäministeriön periaatepäätös: https://www.lvm.fi/-/periaatepaatos-ja-edistamisohjelma-parantamaan-kavelyn-ja-pyorailyn-edellytyksia-969924

Kävelyn ja pyöräilyn tietopankki Kulkulaari: https://www.kulkulaari.fi/

Henkilöliikennetutkimus suomalaisten liikkumisesta: https://www.kulkulaari.fi/sites/default/files/henkiloliikennetutkimus_2016_-tutkimusjulkaisu_0.pdf

Liikenne ja viestintäministeriön Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa sekä tukea liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja kansanterveyden parantamista Suomessa. Edistämisohjelman tavoitteena on 30 % kasvu kävely- ja pyöräilymatkojen määrissä vuoteen 2030 mennessä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta