Hyppää sisältöön

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke: Kirjalansalmen vanhan sillan liikennöitävyys pyritään turvaamaan hakemalla lupaa sulkea Kirjalansalmen veneväylä ja siirtää työmaaliikenne työsillalle

Julkaistu 16.6.2023 10.03

 

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke hakee vesilain lupaehdon muutosta, joka mahdollistaisi Kirjalansalmen veneväylän sulkemisen. Työmaaliikenne siirrettäisiin työsillalle.

Vesiväylän sulkeminen tarkoittaisi, että raskas, Kirjalansalmen uuden sillan rakentamiseen tarvittava työmaaliikenne voitaisiin siirtää yhtenäisenä toteutettavalle työsillalle. Työmaaliikennettä ei voida siirtää työsillalle ilman vesiväylän sulkemista, sillä työsilta toteutetaan koko salmen poikki. Työsilta toteutetaan vain noin 1–1,5 metriä vedenpinnan yläpuolelle, ja se tukeutuu peruskallioon tai pohjamoreeniin tiheän paalukon ja paalukkoa jäykistävien ristitukien avulla. Työsillan toteuttaminen Kirjalansalmen läpi hillitsisi raskaan liikenteen määrää vanhalla sillalla ilman muuhun maantieliikenteeseen kohdistuvia uusia rajoituksia. Toimenpiteiden tavoitteena on turvata Kirjalansalmen vanhan sillan liikennöitävyys.

”Kirjalansalmen vanhan sillan kuntoa pystytään hallitsemaan tehokkaimmin uuden sillan valmistumiseen asti raskaan liikenteen määrää hillitsemällä. Väylävirasto varautuu siirtämään uuden sillan rakentamisesta aiheutuvan raskaan työmaaliikenteen työsillalle. Kirjalansalmen uuden sillan vesilain lupaehtoihin haetaan nyt muutosta, joka mahdollistaa Kirjalansalmen veneväylän sulkemisen ja yhtenäisen työsillan toteuttamisen Kirjalansalmen läpi”, selittää Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen -uusiminen hankkeen projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.

Vesilain lupaehdon muutoksen sisältö

Hanke hakee vesilain lupaehdon muutosta lupaviranomaisena toimivalta Etelä-Suomen aluehallintovirastolta. Veneväylän sulkemista haetaan ajalle 1.9.2023–31.12.2025. Kirjalansalmen veneväylän sulkemisesta päätetään erikseen vesilain lupamuutoksen käsittelyn jälkeen.

Veneväylän sulkeminen aiheuttaa haittaa erityisesti purjeveneille, joiden kiertomatkat pitenevät selvästi.

”Saaristotielle ja Kirjalansalmen vanhalle sillalle mahdollisesti asetettavat nykyistä tiukemmat rajoitukset tai jopa liikenteen keskeyttäminen kokonaan aiheuttaisi oleellisesti veneliikenteen katkaisemista laajemman haitan. Tiukemmat rajoitukset vanhalla sillalla hidastavat ja voisivat pahimmillaan keskeyttää uuden sillan rakentamisen, mikäli työmaan tarvitsemia kuljetuksia ei saada aikataulussa työmaalle. Uuden sillan rakentaminen etenee nyt suunnitellusti, mikä on hyvä asia myös vanhan sillan tilanne huomioiden. Uuden sillan valmistumista ei kannata viivästyttää”, Wikström painottaa.

Kirjalansalmen vanhan sillan nykyiset rajoitukset 

Kirjalansalmen vanhan sillan käytön turvaamiseksi Varsinais-Suomen ELY-keskus on jo joutunut aiemmin asettamaan sillalle liikennöintirajoituksia. Sillalla on ollut voimassa alennettu nopeusrajoitus, raskaalle liikenteelle on asetettu 60 metrin etäisyys ja erikoiskuljetusten massoja on rajoitettu. Sillan kunto on ollut jatkuvassa tarkkailussa kiinteän monitorointilaitteen avulla. Talven ja kevään aikana monitorointilaitteisto on kuitenkin ilmoittanut ajoittain poikkeuksellisia tuloksia. 25.5.2023 vanhan sillan nopeusrajoitus alennettiin entisestään 30 kilometriin tunnissa. Ajonopeudella ja ajoneuvojen massoilla on suuri vaikutus sillan rasitukseen ja liikkeisiin. Sillan monitorointi on antanut viitteitä, että sillalla on ajettu toistuvasti sallittua suuremmilla massoilla.

Kaikkia tienkäyttäjiä kehotetaan huomioimaan erityisen tarkasti Kirjalansalmen vanhalle sillalle asetetut rajoitukset, jotta sillan kautta kulkeva Saaristotien kiinteä maantieyhteys säilyy Paraisille ja Turunmaan saaristoon uuden sillan valmistumiseen saakka. Yhteys on elintärkeä alueen asukkaille, valtakunnallisesti merkittävälle suurteollisuudelle ja Saaristotien käyttäjille.

Nykyisen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat asiat on koottu ELY-keskuksen verkkosivuille. Sivuilta löytyy myös usein kysytyt kysymykset vastauksineen.

Kirjalansalmen sillan verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta

 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Janne Wikström, Väylävirasto, puh. 029 534 3600, [email protected]

 

Seuraa hanketta:

Hankkeen kotisivut: www.vayla.fi/mt-180-kirjalansalmen-ja-hessundinsalmen-siltojen-uusiminen

Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/  

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.