Eduskunnan hyväksymässä lisätalousarviossa vuodelle 2013 myönnettiin perusväylänpitoon 25 miljoonaa euroa lisää. Lisäyksen tavoitteena on edistää työllisyyttä sekä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja talouskasvua aikaistamalla teiden, ratojen ja siltojen kunnostamista.
Lisärahoituksesta kohdistetaan 18 miljoonaa tienpitoon ja 7 miljoonaa radanpitoon.
Pääpaino on maanteiden ja ratojen ylläpidossa ja kuntoon liittyvien akuuttien ongelmien poistamisessa. Toimenpiteiden kohdentamisessa on painotettu vientiteollisuuden ja raskaan liikenteen keskeisten pääväylien parantamista ja kuljetustehokkuutta. Yksittäisten ongelmakohteiden tai -osuuksien parantamisella edistetään matkojen ja kuljetusten palvelutasoa, toimivuutta, täsmällisyyttä ja liikenneturvallisuutta.
Kohteita on eri puolella Suomea, ja ne on valittu Liikennevirastossa kiireellisyystarkastelun ja toteuttamisvalmiuden pohjalta siten, että ne voidaan toteuttaa pääosin vuoden 2014 aikana. Tiehankkeiden osalta kohteiden valintaan ovat osallistuneet omilla alueellaan jatkuvaa vuoropuhelua käyvät ELY-keskukset.
Lisätalousarvion kasvua ja työllisyyttä tukevat kohteet
Rahoituksen kohdentaminen
Rahoitus (M€) | Työllistävä vaikutus (htv) |
|
Ratojen ylläpito | 7,0 | 105 |
- Huonokuntoisten vaihteiden korjaaminen | 3,5 | 52 |
- Riskisillat ja rummut | 3,5 | 53 |
Maanteiden ylläpito | 13,4 | 201 |
- Päällysteiden kunnon parantaminen | 10,7 | 161 |
- Siltojen korjaaminen | 2,7 | 40 |
Maanteiden pienet investoinnit | 4,6 | 60 |
- Elinkeinoelämää tukevat hankkeet | 2,1 | 27 |
- Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen | 2,5 | 33 |
YHTEENSÄ | 25,0 M€ | 366 htv |
Ratojen ylläpito (7,0 M€)
Rautateiden korjaus- ja investointikohteet parantavat elinkeinoelämän ja transitoliikenteen toimintaedellytyksiä ja luovat pohjaa ratojen kunnon ja liikenteen toimivuuden parantamiselle ja vähentävät liikennehäiriöiden muodostumisen riskiä.
Huonokuntoisten vaihteiden korjaaminen (3,5 M€)
Toimet kohdentuvat pääosin huonokuntoisten vaihteiden uusimiseen Helsingin ratapihalla sekä Kokemäki-Pori ja Oulu-Kontiomäki rataosuuksilla. Huonokuntoiset vaihteet ovat turvallisuusriski.
Riskisillat ja rummut (3,5 M€)
Riskisilloista erityisesti terässillat alkavat olla elinkaarensa päässä ja niiden kunnosta aiheutuu ilman toimia rajoituksia junaliikenteelle. Monet silloista on korjattava ennen rataosan tulevaa sähköistystä esimerkiksi Ylivieska-Iisalmi rataosalla. Siltoja korjataan myös Raahen satamaan johtavalla radalla.
Maanteiden ylläpito (13,4 M€)
Maanteiden osalta kohteet suunnataan elinkeinoelämän toimintaedellytysten ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Päällysteiden korjaamisessa toimenpiteiden valinnan painopisteenä on rakenteellisten vaurioiden poisto, millä parannetaan myös tiestön pidempiaikaista kestokykyä.
Päällysteiden kunnon parantaminen (10,7 M€)
Maanteiden ylläpidon paketin toimet kohdennetaan pääosin vilkasliikenteisille valtateille, jotta toimenpiteistä saadaan mahdollisimman suuret liikenteelliset vaikutukset. Näiden lisäksi parannetaan jonkin verran elinkeinoelämälle tärkeitä kanta-, seutu- ja yhdysteitä sekä taajamakohteita.
Ohjelmalla päällystetään ja osittain rakenteeltaan korjataan noin 100 km:llä teitä. Ohjelmassa on normaalia päällystysohjelmaa enemmän rakenteiden korjausta, millä on merkitystä raskaalle liikenteelle ja mikä luo pohjaa teiden pidempiaikaiselle kestävyydelle. Näiden lisäksi tietyillä valtateillä on viimeinen päällystyskerros jäänyt tekemättä ja näiden tekeminen varmistaa myös rakenteiden säilymistä.
Siltojen korjaaminen (2,7 M€)
Siltojen rahoitus kohdistetaan yksittäisten siltojen (3 kpl) korjaamiseen. Valinta on tehty priorisoiden työllistämisvaikutusten tehokkuutta sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamista.
Maanteiden pienet investoinnit (4,6 M€)
Maanteiden pienet investoinnit -kokonaisuus sisältää ELY -keskusten valitsemia alueiden omia investointeja, jotka edistävät elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Hankkeet on valittu yhteistyössä alueen muiden toimijoiden (kunnat, maakunnan liitot) kanssa. Usein hankkeisiin sisältyy myös valtion ulkopuolinen, kunnan tai yrityksen, rahoitusosuus.
Elinkeinoelämää tukevat hankkeet (2,1 M€)
Elinkeinoelämän toimintaedellytysten tukemiseksi toteutetaan maankäytön muutosten aiheuttamia tie- ja liittymäjärjestelyjä. Lahdessa Kujalan liittymän parantaminen helpottaa raskaan liikenteen pääsyä logistiikka-alueelta maantielle 312 ja parantaa liittymän liikenneturvallisuutta. Matkailukeskus Himoksen järjestelyt mahdollistavat paikallisen matkailutoiminnan kehittymistä, jonne on sijoittumassa uutta yritystoimintaa ja työpaikkoja. Urjalassa Pylälöntien liittymän parantaminen tukee alueen elinkeinoelämän kehittymistä ja parantaa myös valtatien 9 liikenneturvallisuutta.
Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen (2,5 M€)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen kaupunkiseuduilla asianmukaisilla liikennejärjestelyillä parantaa koko liikennejärjestelmän toimivuutta, mikä vaikuttaa myös elinkeinoelämän toimintaan. Toteutetaan vaikutuksiltaan tehokkaita kävelyn ja pyöräilyn kohteita, jossa raskas liikenne muodostaa ongelman liikkumiselle ja jossa kevyen liikenteen järjestelyt parantavat myös raskaan liikenteen toimintaedellytyksiä sekä kaupunkiseutujen kohteita yhteistyössä kaupunkien kanssa.
Toimenpidepakettiin sisältyvät kohteet
Ratojen ylläpito | Kust.arvio (1000 €) |
Perustelut / yhteiskunnallinen vaikutus |
Huonokuntoisten vaihteiden korjaaminen | ||
Helsingin ratapiha | 1 200 | täsmällisyys |
Kokemäki-Pori | 1 000 | raskas liikenne |
Oulu-Kontiomäki | 1 300 | raskas liikenne |
Riskisillat ja rummut | ||
Soiniemen ratasilta | 1 500 | teollisuus |
Pattijoen ratasilta | 1 200 | raskas liikenne, satamayhteys |
Luupuenjoen ratasilta | 200 | raskas liikenne, tehtävä ennen sähköistystä |
Ryönänjoen ratasilta | 200 | raskas liikenne, tehtävä ennen sähköistystä |
Tikkalansalmen ratasilta | 200 | raskas liikenne, tehtävä ennen sähköistystä |
YHTEENSÄ | 7 000 |
Maanteiden ylläpito |
Kust.arvio (1000 €) |
Perustelut / yhteiskunnallinen vaikutus |
Päällysteiden kunnon parantaminen | ||
Vt 6, Koskenkylä-Kouvola | 2 500 |
tien rakenne, liikenneturvallisuus |
Vt 1, Paimio-Muurla | 2 000 | tien rakenne, liikenneturvallisuus |
Vt 4, Haaransilta-Kiviniemi | 2 000 | tien rakenne, liikenneturvallisuus |
Päällystyshankkeita taajamissa | 2 500 (Etelä-Pohjanmaa) |
luovutetaan kunnille |
Vt 6, Puukari-Maaselkä | 700 | liikennemäärä |
Kanta-, seutu- ja yhdysteiden peruskorjauksia | 1 000 (Uusimaa 700, Pirkanmaa 300) |
tiestön säilyttäminen, turvallisuus, sujuvuus ja omaisuuden säilyminen |
Siltojen korjaaminen | ||
Ounasjoen salmen silta | 1 000 | kantavuusongelma, rajoittaa liikennettä |
Kyrönjoen sillat, vt 8 | 700 | liikennemäärä, siltojen rakenteiden säilytys |
Mänttä-Vilppulan sillat | 1 000 | liikennemäärä, siltojen rakenteiden säilytys |
YHTEENSÄ | 13 400 |
Maanteiden pienet investoinnit | Kust.arvio (1 000 €) |
Perustelut / yhteiskunnallinen vaikutus |
Elinkeinoelämää tukevat hankkeet | ||
Mt 312 Kujalan logistiikka-alueen liittymä, Lahti | 600 | yhteishanke kaupungin kanssa, elinkeinoelämän tukeminen |
Matkailukeskus Himoksen tie- ja liittymäjärjestelyt | 1 050 | yhteishanke kaupungin kanssa, matkailutoiminnan kehittyminen |
Vt 9 Pykälöntien liittymän parantaminen, Urjala | 500 | yhteishanke kaupungin kanssa, elinkeinoelämän tukeminen |
Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen | ||
Kevyen liikenteen väylät 3 kpl, Muurame, Keruuu ja Jyväskylä | 650 | yhteishanke kaupungin kanssa |
Mt 5490 Kurkimäen kevyen liikenteen väylä, Kuopio | 900 | yhteishanke kaupungin kanssa |
Mt 920 Ajoksen jk+pp väylän jatkaminen, Kemi | 900 | liikenneturvallisuus |
YHTEENSÄ | 4 600 |