Iso osa digitaalisaatiokokeiluista on tieverkon ennakoivan kunnonhallinnan kokeiluja. Kokeilut kuuluvat osahankkeeseen, jonka tarkoituksena on kokeilla, millaisia teknologioita voidaan hyödyntää jatkuvan ja automatisoidun uuden tiedon tuottamisessa.
Vuonna 2017 käynnistyy etenkin useita laserskannauskokeiluja, joiden tavoitteena on syventää ymmärrystä laserskannauksen mahdollisuuksista eri käyttötarkoituksissa. Korkean tarkkuustason laserskannaustekniikkaa pilotoidaan esimerkiksi teiden päällystevaurioiden tutkimisessa.
”Suhtaudumme menetelmäkehitykseen avoimin mielin. Esimerkiksi laserskannausta ja satelliittikuvien hyödyntämistä testaamalla voimme selvittää vaihtoehtoisia ja kustannustehokkaita menetelmiä moneen käyttötarkoitukseen”, sanoo kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki.
Kuvia ja erilaisia kuvaustekniikoita hyödynnetään kokeiluissa laajemminkin. Esimerkiksi panoraamakuvien osalta käynnistyy useita kokeiluja. Kuvien tueksi työssä hyödynnetään esimerkiksi paikkatietoa, karttakäyttöliittymiä sekä ajoneuvojen omista järjestelmistä saatavaa tietoa.