Hyppää sisältöön

Laadukas tiepäällyste on ympäristöteko

Julkaistu 12.10.2023

Väylävirasto on edistänyt yhdessä päällystealan kanssa päällystehankintojen vähäpäästöisyyttä jo useiden vuosien ajan. Myös tiemerkintähankinnoissa on viime vuosina otettu yhä enemmän ympäristönäkökulmaa huomioon.

Päällystystyöt käynnissä maantiellä.

Koska teitä on päällystettävä yhteiskunnan toimivuuden takaamiseksi, kannattaa satsata sen tekemiseen kokonaisvaikutuksiltaan mahdollisimman vähäpäästöisesti. Hyväkuntoinen tiepäällyste vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja lisää myös liikenneturvallisuutta. Päällystystöiden elinkaaren aikaisia päästöjä voidaan puolestaan tehokkaimmin vähentää laadukkaasti toteutetulla ja pitkäikäisellä päällysteellä, jolloin asfaltin uusimistarve on harvempi.

”Työtä päällysteiden vähäpäästöisyyden eteen on tehty jo pitkään. Toiveena on, että vihreät ratkaisut tuovat uusia mahdollisuuksia myös kustannustehokkuuden suhteen. Päällysteiden laadusta ei kuitenkaan voida tinkiä: lähtökohta on se, että asfaltin laatu ja käyttöikä säilyvät vähintään nykytasolla tulevaisuudessakin”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen Väylävirastosta.

Urakoitsija voi valita, miten päästä mahdollisimman vähäpäästöiseen lopputulokseen

Asfalttihankinnan ympäristökriteerejä kehittämällä tavoitellaan päällystystöistä aiheutuvien päästöjen vähentämistä. Yksi tällainen keino on ympäristötuoteselosteet. Tarkoituksena on vähentää päästöjä ensisijaisesti sieltä, mistä on saatavissa suurimmat hyödyt. Päällystealalle on myös hankittu yhteinen työkalu, jolla voidaan laatia ympäristöselosteita ja laskea päällystystöistä aiheutuvia päästöjä juuri Suomen olosuhteissa.

”Urakoitsija voi tulevaisuudessa itse ratkaista sen, miten päästään mahdollisimman vähäpäästöiseen lopputulokseen. Tähän on olemassa useita mahdollisuuksia, kuten asfalttirouheen käyttö asfaltissa ja sen edelleen lisääminen, matalalämpöasfaltit sekä vähäpäästöiset energialähteet ja kalustoratkaisut”, Saarinen sanoo.

Myös tiemerkintätöissä Väylävirasto on alkanut vuodesta 2022 keräämään palvelusopimusten toteumia ja materiaalitietoja, joiden avulla on tehty päästölaskelmia nykytilanteen kartoittamiseksi sekä vertailukohdaksi tulevaisuuden seurantaa ja kehitystä varten.

Uusiomateriaalivaihtoehdot arvioidaan tarkasti

Asfalttirouhetta on käytetty päällystystöissä jo pitkään. Tavoitteena on lisätä käyttöä, mutta sen on tapahduttava hallitusti. Myös muita uusiomateriaalivaihtoehtoja kuin asfalttirouhetta on tutkittu ja kokeiltu. Ohjeiden, laatuvaatimusten ja laadunvarmistuksen avulla voidaan tulevaisuudessakin varmistaa uusiopäällysteiden käytön hallittu laajentaminen.

”Uusiomateriaalien käytön edistämisellä voidaan saada kustannussäästöjä sekä vastata tiukentuviin ilmastotavoitteisiin. Uusiomateriaalin teknisen soveltuvuuden arviointi on kuitenkin isossa roolissa, sillä ympäristövaikutukset sekä muut positiiviset asiat voisivat kääntyä päinvastaisiksi, jos esimerkiksi uusiopäällysteen käyttöikä olisi pienempi kuin normaalisti”, Saarinen muistuttaa.

Päällysteiden ja tiemerkintöjen ympäristökriteerit nyt ja tulevaisuudessa oli yhtenä aiheena Väyläviraston ympäristöpäivässä 12.10.2023.

Lisätietoja:

teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen, Väylävirasto
p. 029 534 3297
[email protected]

Katso lisää:

Väyläviraston ympäristöpäivä 12.10.2023

Asfaltin yksinkertainen koostumus takaa kierrätyksen onnistumisen