Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Työsiltojen rakentaminen Aurajoen yli alkaa

Julkaistu 1.11.2022 15.33

 

Ensimmäisen työsillan rakentaminen Aurajoen yli alkaa keskiviikkona 2. marraskuuta. Työsilta ylittää Aurajoen Sillankorvan kohdalta. Valmistuttuaan se palvelee Raunistulan uuden jalankulun ja pyöräilyn sillan rakentamista. 

Aurajoen ratasillan purkamista ja rakentamista palvelevan työsillan rakentaminen alkaa viikolla 45. Työsillat valmistuvat vuoden 2023 alussa, ja siltojen käyttöönotosta tiedotetaan erikseen. Päivittäinen työaika arkisin on klo 7.00–18.00. 

”Vaikka Helsinki–Turku-junaliikenteen pysäyttäminen Kupittaalle on aiheuttanut haittaa monen työmatkaajan arkeen, mahdollistaa se nyt sen, että meidän ei tarvitse tehdä näitä töitä iltaisin ja öisin rataliikenteen aikataulujen lomassa”, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä kertoo. 

Työsillat perustetaan putkipaaluille täryttämällä. 
”Tässä työvaiheessa paalutus ei perustu lyöntiin. Täryttämisestä ei aiheudu ympäristölle hakkaavaa ääntä, vaikka täysin äänetöntä työmaata emme naapurustolle pysty valitettavasti lupaamaan,” työmaapäällikkö Ville Lonka GRK:lta kertoo. 

Jalankulun ja pyöräilyn reitti siirtyy nykyiseltä ratasillalta Raunistulan työsillalle vuoden 2023 alussa, kun ratasillan purkaminen alkaa. Raunistulan työsillalta jalankulku ja pyöräily ohjataan uudelle Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn sillalle syksyllä 2023, kun silta on valmis.

Lisätiedot:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
GRK Infra, työmaapäällikkö Ville Lonka, p. 040 829 0089, [email protected] 

Seuraa hanketta: 
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024. Euroopan Unioni tukee Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa hankkeen suunnitteluvaihetta 6,3 miljoonalla eurolla. 

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta