Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Nyt hanketta ja omaa työarkeaan avaa Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä.
Kupittaa–Turku-ratahankkeen vuosi on alkanut Aurajoen ratasillan purkua valmistelevilla töillä. Väylävirasto toimii hankkeen rakennuttajana ja tilaajana Turun kaupungin omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta. Yksi hankkeelle aikaa ja osaamista antavista ammattilaisista on Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä.
Keväällä 2022 Antero lähti Turun kaupungin matkaan ja sai Linnanniemen, Kupittaan kärjen ja Ferry Terminal Turku -hankkeen lisäksi työpöydälleen Kupittaa–Turku-ratahankkeen. Suurissa yhteistyöinfrahankkeissa hän tuo neuvottelupöytään Turun näkökulman ja vie asioita kohti yhteistä tavoitetta – esimerkiksi sujuvaa ja turvallista raideliikennettä.
”Kupittaa–Turku-ratahankkeessa toimin linkkinä hankkeen ja Turun kaupungin välillä, vien kaupungille tietoa hankkeesta ja edistän kaupungin osalta lupia, päätöksiä ja suunnitelmia”, projektijohtaja kuvailee.
Yksi silta kestää noin sata vuotta, pitkän ihmiselämän verran. Kun Turun ydinkeskustaa ja Aurajoen kansallismaisemaa muutetaan merkittävästi, herättää rakennustyö Anteron mukaan tunteita niin kansalaisissa kuin virkamiehissäkin. Ihmisillä on halu ja oikeus tietää, mitä hankealueella tapahtuu ja millä aikataululla.
”Kun jaksamme tuttujen reittien ja rutiinien muutokset, mahdollistaa hanke muun muassa Elämyskeskus- ja Matkakeskus-hankkeiden etenemisen, uusien työpaikkojen syntymisen ja elämyksellisten asuntojen rakentamisen”, hän rohkaisee.