Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka-Hamina-linjaosuuden melu- ja tärinäselvitys valmistuu

Julkaistu 11.6.2021 8.13

 

Kouvola-Kotka/Hamina-linjaosuudella on tehty kattava melu- ja tärinäselvitys laskentamalleihin perustuen. Lisäksi tulosten validoimiseen on hyödynnetty mittaustuloksia. Selvitysraportti julkaistaan 14.6. alkavalla viikolla.

Hankkeen tavoitteena oli laatia tänä vuonna melu- ja tärinäselvitysten avulla kattava yleisselvitys hankealueen osalta sekä kartoittaa kriittiset melu- ja tärinäalueet tarkempaa jatkosuunnittelua varten.

"Kouvola-Kotka/Hamina-linjaosuuden kattavan selvitysten tavoitteena oli kartoittaa etenkin melun ja tärinän kannalta haasteelliset kohdat alueella. Nyt valmistunut aineisto toimii lähtötietona seuraaville vaiheille, joissa pysytään kohdentamaan tarvittavia lisätutkimuksia oikein. Kokonaiskuvan luominen ennen kuin toimenpiteitä lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan on todella tärkeää, ja tämä varmistaa myös alueen asukkaiden tasapuolisen kohtelun," sanoo hankkeen projektipäällikkönä toimiva apulaisjohtaja Miia Kari Väylävirastosta.

Asukastilaisuus melu- ja tärinäselvityksestä

Hanke järjestää melu- ja tärinäselvityksestä kaikille avoimen virtuaalisen asukastilaisuuden 17.6. klo 15.00 alkaen. Linkki tilaisuuteen julkaistaan hankkeen Facebook-sivuilla 16.6.

Melu- ja tärinäselvityksen seuraavat toimenpiteet ja aikataulu

Melu- ja tärinäselvitysraportti julkaistaan hankkeen nettisivuilla 14.6. alkavalla viikolla. Raportit ovat haettavissa tältä sivulta: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina/meluselvitys

Loppuvuoden 2021 aikana tehdään melu- ja tärinäselvityksen jatkotarkastelu ja -suunnittelu. Mahdolliset toimenpiteet tehdään edeltävien suunnitteluvaiheiden jälkeen, eli näillä näkymin vuosina 2023–24.

 

Lisätietoja: Miia Kari, apulaisjohtaja, Väylävirasto, puh. 0295 34 3111, [email protected]

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radalla liikennöivien junien sallittua akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen on käynnistynyt 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.