Takaisin

Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan kannen valu alkaa keskiviikkona 15.7.

Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan kannen valu alkaa keskiviikkona 15.7.

Julkaistu 13.07.2020

Kehä I Laajalahden kohta -hankkeessa rakennetaan Kehä I:n ylittävä Räisälänsilta tulevalle Raide-Jokeri-pikaraitiotielle. Rakennustyöt ovat edenneet siihen vaiheeseen, että Räisälänsillan kannen betonointityöt alkavat keskiviikkona 15.7. Valu kestää noin kaksi päivää ja töitä tehdään yhtäjaksoisesti koko ajan. Alustavan arvion mukaan työt päättyvät torstai-iltana 16.7.

Betonia toimitetaan valua varten työmaalle noin 200 betoniautollista. Sillan kannelle betonia pumpataan useammalla betonipumpulla samanaikaisesti, joita siirretään valun edetessä. Betonia valetaan kanteen kokonaisuudessaan noin 1600 m3 ja valuryhmässä työskentelee toistakymmentä henkilöä.

Valun jälkeen betonin annetaan kuivua noin kahden viikon ajan, jotta se saavuttaa riittävän lujuuden. Tämän jälkeen vuorossa on jännittämis- ja eristämistyöt. Räisälänsilta on 185 metriä pitkä ja 9 metriä leveä.

Räisälänsillan työvaiheiden taustaa

Tulevaa Räisälänsillan kannen valua ovat edeltäneet monet sillan rakentamiseen liittyvät työvaiheet. Kevään 2020 aikana rakennettiin mm. sillan pilarit. Pilarit olivat uniikit valmistaa, koska niistä toiset ovat pyöreitä, toiset soikeita ja ne suurenevat ylöspäin. Pilarien ja maatukien valamisen jälkeen asennettiin laakerit, joista suurin yksittäinen laakeri painaa 1150 kiloa. Kohteen laakerit ovatkin melko massiiviset ja tavanomaisista siltalaakereista poikkeavat. Terästä sillan kanteen on käytetty puolestaan noin 140 000 kiloa ja jänneteräksiä 40 000 kiloa.

Sakkolan alikulkukäytävä suljetaan kuukaudeksi 15.7. alkaen

Samaan aikaan Räisälänsillan kannen valun kanssa tehdään myös Sakkolan alikulkukäytävän purkutöitä. Sakkolan alikulkukäytävä suljetaan purku- ja vesihuoltotöiden takia 15.7.-15.8. väliseksi ajaksi. Kehä I:n puolelta toiselle liikkuminen onnistuu sulun aikana Ruukinrannan alikulun kautta Leppävaaran suunnassa ja Otaniemen päässä käyttäen Maarinportaan ylikulkusiltaa. 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Jarmo Nirhamo, Väylävirasto, puh. 029 534 3596, jarmo.nirhamo@vayla.fi

Projekti-insinööri Elina Keränen, Väylävirasto, puh. 029 534 3637, elina.keranen@vayla.fi

Työmaainsinööri Timo Laitinen, GRK Infra Oy, puh. 050 434 2978, timo.laitinen@grk.fi

Raide-Jokeriin liittyvät tiedustelut:

raidejokeri.info/anna-palautetta

Seuraa hanketta:

Nettisivuillamme www.vayla.fi/keha-i-laajalahti

Facebookissa www.facebook.com/Keha1Laajalahti

 

Kehä I on pääkaupunkiseudun kehämäinen pääväylä, joka yhdistää Espoon Keilaniemen Helsingin Itäkeskukseen. Liikenteen ruuhkautuminen sekä Raide-Jokerin toteuttaminen edellyttävät toimenpiteitä välille Turvesuontie-Turunväylä. Hankkeessa rakennetaan uusi eritasoliittymä sekä lasketaan Kehä I:n tasausta. Hankkeen kustannusarvio on 30 miljoonaa euroa.

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.


reaktionapit