Infrarakentamisen kansallinen päästötietokanta on Väyläviraston tutkimus- ja kehityshanke, jonka avulla tuetaan väylähankkeiden kestävyyttä. Päästötietokannan sisältämien päästöarvojen avulla voidaan laskea infrarakentamisesta aiheutuvat päästöt, ja toivottavasti tulevaisuudessa saamme entistä enemmän tietoa myös väylän koko elinkaaren, kuten käytön ja ylläpidon osalta.
”Väylien hiilijalanjäljen laskenta on tärkeää, jotta voimme oikea-aikaisesti tunnistaa, mistä CO2-päästöt syntyvät ja tutkia mahdollisia vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla päästöjä olisi mahdollista vähentää. Pyrimme myös kannustamaan sidosryhmiämme kehittämään ratkaisuja, joilla CO2-päästöjä voidaan vähentää väylänpidon eri vaiheissa”, kertoo ympäristöasiantuntija Karoliina Saarniaho.
Päästöjen määrä ja jakautuminen vaihtelevat mm. sen mukaan, rakennetaanko väylä uuteen maastokäytävään, millaiset perustamisolosuhteet väylä vaatii ja sisältyykö suunnitelmaan esimerkiksi tunneli- tai siltarakenteita. Vaikutusta on myös sillä, millaiseen käyttöön väylä rakennetaan.
"Väylävirasto on teettänyt useita pilottitarkasteluja, joissa on tutkittu myös päästöjen jakautumista eri elinkaaren vaiheille. Tarkastelujen perusteella väylän rakentamisesta aiheutuu tyypillisesti hieman yli puolet elinkaaren aikaisista päästöistä, ja noin kolmannes päästöistä on arvioitu syntyvän ylläpidon toiminnoista. Liikenteen päästöt arvioidaan erikseen, ja ne vaihtelevat merkittävästi väylämuodoittain. Tarkastelujakson pituus vaikuttaa merkittävästi päästöjen jakautumiseen, ja tarvitsemmekin yhteistä näkemystä infra-alalle, onko tarkasteluissa käytettävä elinkaaren pituus esimerkiksi 50 vai 100 vuotta", kuvaa Saarniaho.
Infrarakentamisen päästötietokantahankkeessa hyödynnetään CO2data.fi –sivustolle kerättyä tietoa rakentamisen päästöistä, ja kootaan erityisesti infrarakentamista palveleva noin 500 geneerisen panostiedon kattava kokonaisuus olemassa olevaan päästökerrointietoon perustuen. Vaikka tietokanta on vielä kehitysvaiheessa, on siinä potentiaalia laajempaankin käyttöön. Tietokantaa on tarkoitus hyödyntää väylähankkeiden lisäksi myös muiden infrahankkeiden hiilipäästöjen laskelmissa, ja toivommekin kokemuksia myös mm. kaupungeilta, kun tietokantaa päästään kokeilemaan käytännössä.