Hyppää sisältöön

Hengenvaarallista leikkiä Nokialla - romua laitettu kiskoille

Julkaistu 12.05.2019

Nokian Siurolla on nähty raiteille kuulumatonta tavaraa. Esineiden laittaminen radalle on ilkivaltaa, joka vaarantaa tekijän lisäksi myös ohikulkijat ja junassa matkustajat.

Pahimmassa tapauksessa raiteelle asetettu esine voi aiheuttaa vakavan onnettomuuden. Esineen laittaja altistaa myös itsensä suurelle vaaralle. Asiaton oleskelu rautatiealueella on aina äärimmäisen vaarallista ja lailla kiellettyä.

"Junat kulkevat nopeasti ja äänettömästi, eikä niiden lähestymistä välttämättä huomaa ennen kuin on myöhäistä. Juna ei voi myöskään väistää ja sen pysähtymismatka on useita satoja metrejä", muistuttaa rautatieturvallisuuden johtava asiantuntija Marko Tuominen Väylästä.

Ilkivalta ja junan alle jääminen eivät ole ainoita riskejä rautatiealueella. Myös ratojen sähköjännitteet aiheuttavat hengenvaaran. Ratapihoilla seisovien vaunujen päälle kiipeäminen on kielletty välittömän hengenvaaran vuoksi.

Aikaisemmin paljastuneissa ilkivaltatapauksissa tekijät ovat monesti olleet nuoria tai lapsia.

Ota rautateiden vaarallisuus puheeksi lasten ja nuorten kanssa

Väylä toivoo, että lapset ja nuoret eivät ottaisi turhia riskejä, joiden vaarallisuutta he eivät välttämättä ymmärrä.

Väylän lisäksi myös poliisi on huolestunut lasten ja nuorten oleskelusta radalla. Radalla oleskelusta aiheutuu valitettavan usein poliisitehtäviä, jopa suru-uutisen viemistä nuorten vanhemmille.

Rautateiden vaarallisuudesta on tärkeä keskustella, jotta lapset ja nuoret tietäisivät asiattoman oleskelun riskit. Esimerkiksi seuraavista asioista kannattaa keskustella joko koulussa tai kotona:

  • Radan ylittäminen muusta kuin virallisesta radan ylityskohdasta on vaarallista ja sen takia kiellettyä.
  • Asiaton oleskelu rautatiealueella (esimerkiksi raiteilla ja ratapihalla) on vaarallista ja kiellettyä.
  • Ilkivalta (esimerkiksi kiven, polkupyörän tai muun esteen asettaminen raiteille) on kiellettyä ja vaarallista, myös tekijälle itselleen.
  • Junat kulkevat nopeasti ja äänettömästi ja niiden lähestymistä ei välttämättä huomaa ajoissa.
  • Junan pysähtymismatka on useita satoja metrejä, eikä se voi väistää.
  • Rataverkolla liikkuu paljon erityyppisiä junia, joiden aikataulut muuttuvat usein.

Lisätiedot

Rautatieturvallisuuden johtava asiantuntija Marko Tuominen, Väylä, puh. 029 534 3981 tai [email protected]

 

 

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta