Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Tikkurilan ratapihan muutostyöt loppusuoralla

Julkaistu 26.9.2023

Tikkurilan ratapihan muutostyöt vuoden 2023 osalta ovat loppusuoralla. Ratapihan eteläosassa on muun muassa vaihdettu vaihteita, rakennettu uusia raiteita ja tehty tarvittavia muutostöitä laitureille. Työvaiheet on onnistuneesti toteutettu tiukoissa liikenneraoissa ja suuremmilta junaliikenteen häiriöiltä on vältytty. Ensi vuonna työt jatkuvat ratapihan pohjoispäässä.

Tikkurilan ratapihan eteläosan muutostöiden viimeistely on täydessä vauhdissa. Pian kaksi vuotta kestänyt projekti saavuttaa välietapin, kun ratapihan eteläpään muutostyöt valmistuvat. Jäljellä on vielä radan päällysrakenteiden, sähkörata- ja vahvavirtatöiden viimeistelyä.
Päällysrakenneurakasta vastaava Antti Mutikainen NRC Finland Groupilta kertoo, että viimeistelytyöt saadaan valmiiksi aikataulussa.

Tikkurilan ratapihalla on käynnissä päällysrakenne- ja viimeistelytöitä.

”Ratapihalta poistettiin rakennekerrokset noin 90 sentin syvyydeltä. Jäljellä on vielä viimeisiä päällysrakennetöitä, kuten raiteen ja vaihteen tuentaa, raiteiden hitsausta sekä kaapelireittien rakentamista”, summaa Mutikainen. 

Tikkurilan ratapihan muutostöiden vuoksi junat ovat kulkeneet ratapihan läpi alennetulla nopeudella, K-, I- ja P-junat ovat kulkeneet harvennetuilla vuoroväleillä ja osa D- ja R-junista on peruttu.

Työvaiheiden aikatauluttamisessa on onnistuttu hyvin

Tikkurilan ratapihalla tehdään töitä tiiviin kaupunkirakenteen keskellä ja junaliikenne on vilkasta. Tikkurilan ratapihan läpi kulkee noin 160 000–170 000 junaa vuodessa. Töiden aikatauluttaminen runsaan junaliikenteen lomaan on kuin monipalainen palapeli. Jokaisella palalla on paikkansa, mutta kokoaminen onnistuu vain huolellisella kokonaiskuvan kartoittamisella, suunnittelulla ja palojen oikea-aikaisella kokoamisella. 

”Urakan suunnittelu on ollut vaativaa, kun työskennellään tiiviisti rakennetussa ja erittäin vilkkaasti liikennöidyssä ympäristössä. Työvaiheiden suunnittelua tehdään yhdessä suunnittelukonsultin, liikenteen operaattoreiden, liikennesuunnittelijoiden sekä urakoitsijoiden kanssa.  Aikataulun laatiminen on aloitettu hyvissä ajoin, mikä on mahdollistanut liikenteen jatkumisen sujuvana”, kertoo rakennuttajakonsultin projektipäällikkö Mikko Törmi.

Tikkurilan ratapihan eteläosassa työt ovat edenneet lohkoissa, jolloin kaksi raidetta laitureineen on ollut aina kerrallaan suljettuna. Kaikki työmaaliikenne, tavaroiden kuljettaminen ja purkumateriaalin poisvienti on toteutettu raiteita pitkin.

Liikenne palaa hetkeksi normaaliin

Tikkurilan ratapihan rakentaminen valmistuu lokakuun puolivälissä, jolloin liikenne saadaan palautettua myös raiteille 3. ja 4. Työt jatkuvat ensi vuonna ratapihan pohjoispäässä, jossa tehdään vastaavia muutoksia raiteisiin, vaihteisiin, sähköratarakenteisiin ja turvalaitteisiin kuin ratapihan eteläpäässä on tehty. Työt tulevat edellyttämään muutoksia myös junaliikenteelle.