Paalulaatat valetaan 1,6 metrin syvyyteen maanpinnasta varmistamaan uusien ratarakenteiden painumattomuus heikkoon pohjamaahan. Raiteiden ja raidepenkereiden on oltava riittävän vakaita nykyisessä käytössä rakentamisen aikana ja uuden raideosuuden valmistuttua. Radan on kestettävä kovaa käyttöä seuraavat sata vuotta.
”Kytömaa–Ainola-osuudella käytetään pohjanvahvistuksena sienipaalulaattaa. Se eroaa tavallisesta paalulaatasta siten, että sienilaatassa on paalujen päissä kartionmuotoinen paksunnos. Tällä rakenteella pystymme optimoimaan kestävyyden suhteessa käytettävän betonin ja raudoituksen määrään”, kertoo suunnittelupäällikkö Anssi Honkala Viakon Infra Oy:stä.
Infograafikuva: ratapenkan alla rakenteita tehdään jopa 18 metrin syvyyteen. Klikkaa kuva suuremmaksi.