Kolmostie puhkoo Sillanpään maisemia Hämeenkyrössä, mutta jatkossa entistä nopeammin, turvallisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Rakenteilla oleva tielinjaus ohittaa Hämeenkyrön kirkonkylän itäpuolelta, kun nykyisin kylän halki kulkevan kolmostien liikennettä on tarkoituksella hidastettu kiertoliittymällä.
Uutta on myös vahva painotus rakennusmateriaalien uusiokäyttöön tietyömaalla. Niitä pyrittiin jo alkuvaiheissa löytämään mahdollisimman läheltä, koska kuljetuskustannukset nostavat helposti hintaa.
– Kartoituksen perusteella tänne on löytynyt rakeistettua tuhkaa, kokonaisia renkaita ja rengasleikkeitä sekä betonimurskaa. Päällystekerroksessa on lisäksi asfalttirouhetta, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Akseli Nurmi.
Vaikka Hämeenkyrössä lähdettiin liikkeelle vanhojen suunnitelmien pohjalta, on uusiomateriaalit haluttu ottaa vahvasti mukaan käynnistys- ja toteutusvaiheen suunnittelussa. Sitä on edesauttanut kaikkien osapuolten yhteinen tahtotila. Voidaan puhua jopa mallityömaasta.
– Siihen me pyrimme. Valtiolla, kunnalla, pääurakoitsijalla ja jopa lupaviranomaisella on tässä yhteinen tahtotila, Nurmi kehaisee.