ERICA on hätäkeskustietojärjestelmä, jonka ensisijaisena tehtävänä on parantaa ja tehostaa kansalaisen saamaa viranomaisapua. Uusi hätäkeskustietojärjestelmä auttaa hätäkeskuspäivystäjää hätäilmoitusten vastaanotossa, paikantamisessa sekä tehtävien välittämisessä kenttäyksiköille.
ERICA-järjestelmän käyttöönotto mahdollistaa Hätäkeskuslaitoksen tehokkaan verkottuneen toiminnan, jonka avulla mm. hetkellisten ilmoitusruuhkien purkaminen on mahdollista hyödyntämällä koko valtakunnan hätäkeskuspäivystäjäresursseja. ERICA-järjestelmän myötä hätäpuhelut ohjautuvat edelleen ensisijaisesti soittajaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen, mutta ruuhkatilanteissa etsitään vapaa hätäkeskuspäivystäjä muista hätäkeskuksista.
ERICA-järjestelmän käyttöönotto on tällä hetkellä loppusuoralla. Suunnitelman mukaan ensimmäisissä hätäkeskuksissa järjestelmä on käytössä syksyn 2018 aikana ja koko maassa keväällä 2019. Tietojärjestelmä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen, sillä Suomessa kaikki keskeiset hälytysviranomaiset hyödyntävät samaa järjestelmää verkottuneessa toimintamallissa.