Hyppää sisältöön

Kierrätys auttaa pitämään Saarijärvi-Haapajärvi-radan liikennöitävässä kunnossa

Julkaistu 2.12.2020 10.00

Tavaraliikenteen käytössä oleva sähköistämätön Saarijärvi–Haapajärvi-rata alkaa lähestyä elinkaarensa päätä. Radalle annetaan nyt lisäaikaa tehostetulla kunnossapidolla ja kierrätysmateriaaleilla.

 Kannonkosken uuden kierrätysvaihteen asennus.
 
Kuva:  Kannonkosken uuden kierrätysvaihteen asennus.
 
Rataosa Saarijärven ja Haapajärven välille valmistui 1950-luvulla. Ajan hammas on purrut vuosien varrella. Esimerkiksi ratapölkyt ovat päässeet huonoon kuntoon ja kiskot rapistuvat. Myös sillat ja rummut ovat nähneet parhaat päivänsä.
 
"Rata alkaa lähestyä elinkaarensa päätä. Pystymme kuitenkin jatkamaan radan elinkaarta ja parantamaan radan turvallisuutta kunnossapidon avulla", sanoo radan kunnossapidon aluepäällikkö Teemu Poussu Väylävirastosta.
 
Toimiin on jo ryhdytty. Esimerkiksi rataosan kiskoja on vaihdettu parempiin. Huomattavasti parempien kiskojen myötä kiskopaino lähes tuplaantui samalla kunnossapitokustannukset pienenivät. Kokonaan uusia kiskoja radalle ei ole asennettu, vaan kunnossapidossa on pyritty käyttämään paljon kierrätysmateriaaleja.
 
"Olemme saaneet siirrettyä toisilta rataosilta kiskoja ja vaihteita uudelleen käytettäviksi. Kiskonvaihto kohdistetaan ensisijaisesti radan turvallisuuden kannalta kriittisiin kohteisiin, kuten kallioleikkauksiin ja siltoihin", Poussu toteaa.
 
Kierrätyskiskot ovat saapuneet Kontiomäki–Arola-rataosalta. Vaihteet ovat kierrätetty Misin ja Hyrynsalmen liikennepaikoilta. Kierrätyskiskojen hyödyntäminen radan kunnossapidossa on verrattain uusi keino, jota nyt pilotoidaan.
 
Kiskojen uusimisen lisäksi rataosalla on korjattu routa- ja stabiliteettiongelmia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi päällysrakenteen uusimista. Myös rataosan kallioleikkauksia on avarrettu ja siltoja korjattu.
 
"Tämä on niin sanottua tehostettua kunnossapitoa, jonka avulla saamme palautettua rataosan nopeuden ja akselipainot entiselleen. Vaikka rataosaa ei ainakaan lähivuosina tuskin uusita, pystytään se kunnossapidon avulla pitämään turvallisesti liikennöitävässä kunnossa", Poussu kertoo.
 
Tehostetun kunnossapidon toimenpiteitä, kuten kiskojen vaihtoja, tehdään Saarijärvi–Haapajärvi-radalla myös ensi vuonna. Ensi vuonna kunnossapito hyödyntää Rantaradalta vapautuneita kiskoja ja mahdollisesti Oulusta vapautuvia vaihteita. Lisäksi hajapölkynvaihtoa suoritetaan ensi vuonna viherpölkyillä.
 

Lisätietoa

Radan kunnossapidon aluepäällikkö
Teemu Poussu
puh. 029 534 3974
[email protected]

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta