Luumäki–Imatra-ratahankkeessa radan vanhoja turvalaitteita päivitetään ja uusia asennetaan koko hankealueella.
- Nykyinen tietokoneasetinlaite päivitetään samalla, kun tehdään raiteistomuutoksia Lappeenranta–Lauritsala–Muukko-osuudelle. Joutseno–Imatra-välille tehdään myös päivityksiä, ja laajennetaan asetinlaitteen hallinnointikapasiteettia kaksoisraiteen rakentamisen takia. Lappeenrannasta Luumäelle päin mentäessä vanhat relepohjaiset asetinlaitteet korvataan uusilla ja niitä varten rakennetaan uudet laitetilat, Tommi Rytkönen luettelee.
- Näkyviä merkkejä uusimisesta ovat esimerkiksi opastimien lamppujen vaihtuminen perinteisistä hehkulangallisista polttimoista LED-mallisiksi. Tällä saavutetaan mm. säästöä kunnossapitokuluissa. Turvalaiteurakka etenee samaa tahtia kuin radan rakentaminen. Luonnollisesti on huomioitava myös koko ajan kulkeva junaliikenne. Turvalaitteiden asennus ajoittuu radan rakentamisen loppuvaiheeseen.
Rytkönen tähdentää, että turvalaiteurakassa pitää olla tarkkana muiden hankkeessa tehtävien töiden yhteensovittamisen kanssa, sillä muutoksia ei tehdä noin vain. Turvalaitemuutoksissa pitää huomioida eteneminen SIL-tason vaatiman prosessin mukaisesti, joka tarkoittaa että muutoksen täytyy läpäistä monitasoinen testaus ennen käyttöönottoa, jonka suorittaa aina ulkopuolinen käyttöönottotarkastaja.
- Olemme juuri aloittelemassa kaksoisraideosuuden yhteensovittamista. Työskentelemme työpajamuotoisesti, ja laadimme yhteisen aikataulun rakentamisurakoiden, sähkörataurakan, Thalesin järjestelmätoimituksen ja ulkolaiteurakoitsijoiden kesken. Aikataulu laaditaan rataosuuksien käyttöönotto kerrallaan. Mahdollisimman yksityiskohtainen suunnitelma luo parhaat onnistumisen edellytykset, Tommi toteaa.
Päivitettävien asetinlaitteiden fyysiset laitetilat ovat noin 50 m2 kokoisia ja koostuvat teräskonteista. Karummat kontit on maisemoitu kodikkaamman näköisiksi puumökeiksi. Päivityksen yhteydessä osaa laitetiloista on laajennettu. Kokonaan uudet laitetilat on rakennettu betonista ja niissä on otettu huomioon tulevaisuuden mahdolliset järjestelmien laajennustarpeet.