Hyppää sisältöön

Tehokas ja kestävä väylänpito hyödyntää innovaatiot ja huomioi yhteiskunnan tarpeet

Julkaistu 15.2.2024

Väyläviraston yhtenä pääpainopisteenä on varmistaa tehokas ja kestävä väylänpito. Sekä tehokkuus että kestävyys kulkevat toiminnassa rinta rinnan tulevaisuuden tarpeet huomioiden, muistuttavat toimiala-alajohtajat Virpi Anttila ja Magnus Nygård. 

Aura-auto auraamassa lunta.

”Tehokkuutta ja kestävyyttä on ennen kaikkea oikeiden asioiden tekeminen oikea-aikaisesti.  Valikoimme toimenpiteet vuoropuhelussa palveluntuottajien sekä asiakas- ja elinkeinoelämän tarpeiden kanssa. Huomioimme toimiemme vaikutukset ja käytämme verovarat tehokkaasti samalla markkinoiden kehittymistä edistäen”, Hankkeet-toimialan toimialajohtaja Magnus Nygård summaa. 

Merkityksellistä on elinkaaritehokkuuden huomioiminen toiminnassa. Aina suunnittelusta rakentamisen kautta väylien kunnossapitoon on kokonaisuutta tarkasteltava resurssiviisaasti niin kustannukset kuin ympäristö huomioiden. Pitkäikäinen ja tarpeita palveleva infra merkitsee kestävää infraa, jota Väyläviraston toiminnassa tavoitellaan. 

”Kokonaisuuden kannalta on tärkeä tarkastella koko väylän elinkaarta lähtien rakenteista ja materiaaleista aina väylän mahdolliseen korvattavuuteen sekä tarpeettomaksi jäävän materiaalin uusiokäyttöön asti. Kestävä väylänpito on elinkaaritehokkuuden ohella yhtä lailla pitkäjänteistä ja tulevaisuuden asiakastarpeisiin vastaavaa toimintaa”, Väylänpito-toimialan toimialajohtaja Virpi Anttila kertoo. 

Niin yhteiskunta- kuin ympäristövastuukin ohjaavat toimintaa. Pyrkimyksenä on parantaa vaikuttavuutta. 

”Haluamme lisätä vaikuttavuutta vastaamalla yhteiskunnan ja asiakkaiden tarpeisiin tänään, mutta samalla varautua myös mahdollisiin muutoksiin tulevaisuudessa”, Anttila täsmentää. 

”Tehokkuus on kohdistaa painotuksia sinne, missä vaikuttavuus on suurta” 

Tiukan talouden aikakaudella ratkaisu ei löydy euroja lisäämällä – vaaditaan uudenlaiseen tekemiseen johtavaa ajattelua.  

Innovaatioiden valjastamisessa osaksi Väyläviraston toimintaa palveluntuottajat ovat merkittävässä roolissa. Tilaajavirastona Väyläviraston tehtävänä on edistää markkinoiden toimivuutta samalla varmistaen tilatun palvelun laatu.  

”Palveluntuottajille suunnatut ohjekokonaisuudet ja menettelyiden tarkka kuvaaminen varmistavat laadukkaan lopputuloksen ja tasapuolistavat markkinoita tarjoten kaikille yhtäläiset mahdollisuudet”, Anttila selventää. 

Uusien toimijoiden saaminen vanhojen rinnalle monipuolistaa tekemistä ja tuo mukanaan innovaatioita.  

”Palveluntuottajamme ovat ehdottoman tärkeitä kehitysaskeleissa tehokkaamman ja tuottavamman tekemisen aikaansaamiseksi. Lisäksi on tärkeää, että osaamme priorisoida toimintaamme ja satsata asioihin, joiden vaikuttavuus ja kysyntä kohtaavat. Tehokkuutta on kohdistaa panostuksia sinne, missä vaikuttavuus on suurta”, Nygård linjaa. 

Yhteiseen hiileen puhaltaminen tärkeää

Tien päällystystöistä kuvaa.

Miten infra-ala voisi tehdä väylänpidosta nykyistä tehokkaampaa ja taloudellisempaa? Esitimme kysymyksen myös muutamille Väyläviraston sidosryhmille. INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjön näkemyksen mukaan ainakin innovointiin tulisi kannustaa nykyistä enemmän.

”Innovoinnin tulisi olla palkitsevaa, jotta urakoitsijat pystyivät omalla innovaatiotoiminnallaan saavuttamaan paremman tuloksen”, Syrjö sanoo.

Innovaatioiden ei tarvitse välttämättä olla maailmaa mullistavia, vaan myös pienemmät arjen innovaatiot ovat tärkeitä. Esimerkiksi urakoitsijoilla voi olla kokemuksen kautta takataskussa toimintatapoja, jotka auttavat säästämään aikaa sekä veronmaksajien euroja.

Innovaatioita voi tukea Syrjön mukaan myös koulutuksella ja tutkimuksella. Tehokkuuden lisäämiseen on niin ikään monta eri tapaa.

”Olisi tärkeää, että Väylävirasto pystyisi omalla toiminnallaan lisäämään kaikenkokoisten yritysten mahdollisuuksia osallistua kilpailutuksiin. Kun markkinoita olisi niin pienille kuin isoillekin yrityksille, tehokkuus lisääntyisi ja tekemistä saataisiin taloudellisemmaksi”, Syrjö kertoo.

Tärkeäksi teemaksi Syrjö nostaa myös ilmastonmuutoksen torjunnan ja päästöjen vähentämisen. ”Kaikkien ihmisten tulevaisuuden kannalta on keskeistä, että infra-ala pystyy vastaamaan ilmastohaasteeseen”, Syrjö sanoo.

Väylien rakentamisen ohella koko liikennejärjestelmässä on huomioitava kestävyys.

”Tehokas ja kestävä liikennejärjestelmä sovittaa yhteen maankäytön ja liikkumisen sekä tarjoaa asukkaille ja elinkeinoelämän toimijoille mahdollisuuksia valita vähäpäästöisiä kulkutapoja sekä nopeita ja toimivia yhteyksiä”, kiteyttää johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys Uudenmaan liitosta.

Kestävä liikennejärjestelmä on laaja kokonaisuus. Kestävät ratkaisut on huomioitava aina suunnittelusta rakentamisen kautta kunnossapitoon.

”Rakentamisen ratkaisuissa elinkaaritarkastelujen roolia ja suunnitteluvaiheen merkitystä tulee painottaa, esimerkiksi materiaalivalinnat ja kiertotalouden mukaan ottaminen hankintoihin on olennaista”, Tynys kertoo.

Hyvässä kunnossa olevat väylät taas olevat turvallisempia, mutta myös niillä liikkuminen on taloudellisempaa.

”Kun tien päällyste on kunnossa, kitka pienenee ja varsinkin raskaan liikenteen polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät”, Tynys sanoo.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Tavoitteena turvallinen ja toimiva väyläverkko

Vaikutusten ja asiakkaiden ymmärtäminen ohjaavat väyläverkon kehittämistyötä

Tiedon hyödyntäminen vaatii yhteistyötä ja laaja-alaista ajattelua

Moniulotteisten asioiden äärellä pärjää yhteistyöllä ja avoimuudella